Reseupplevelser i Somaliland

Tänkte det kunde vara ett alldeles utmärk forum på min gamla blogg att ge lite intryck från min resa till det stora turistlandet Somaliland;) Somaliland är en självutropad del av Somaliern. Och skall enligt dom flesta jag pratat med vara ett relativt lugnt land. Förutom min hjälptränare Kalo som påstod att så fort man åkte utanför storstaden var man tvungen att ha en livvakt med kpist i baksätet och aldrig gå ut vid mörkrets inbrott. Den som överlever får se;)

 

 

Efter en låååång flygresa för att få det billigt var vi framme i huvudstaden Hargisia. Vi mellanlandade i Dubai och där fick jag reda på att Rahiima och jag inte fick sitta tillsamman eftersom vi ärr av olika kön. Jag det kan ju gå illa;) Flygplatsen i Hargisia tar emot 4 plan per vecka! Efter att alla i ”mottagningshallen” hade tittat på mitt Visum kom jag med hjälp av min reskamrat Rahiima till slut in i landet. Från börjar var vi 4 st. som skulle resa men 2 hoppade av och då blev det bara Rahiima kvar. Rahiima som var med i vår löpargrupp för ett antal år sedan bor och jobbar i Jönköping. När hon fick höra att vi skulle göra en träningsresa till Addis Abeba för ett år sedan ville hon hänga på och sedan ta sig till Hargesa. Så hon började spara till resan. Hon hade nämligen bott här upp till 17 år ålder och inte varit här sedan dess och blev väldigt besviken när det inte skulle bli av. När övriga sedan hoppade av tänkte jag att jag kan väl hänga med då och få bocka av ett land till på min lista. Lite extra kul eftersom inte ens Ulf Friberg varit här utan bara i ca 160 andra länder. Detta blir inom parantes mitt 43e land. Sen gillar jag ju äventyr också.

 

Bara några första intryck. Kommer mera. Det var inte alls så varmt utan runt 20, men klockan var ju inte mer än 9 på morgon – blev värre fram på middagen 31 grader. Gick en kort utflykt på stan för att inhandla lite vätska (öl och annan alkohol finns inte;() och lite frukt. Fy fan va tort – inte regnar på ett antal år. Fy fan va skitigt. Överallt sprang getter omkring och letade mat och skugga. Alla hejade glatt på mig. Första gången jag handlade betalade jag med 5 dollar och fick 32 600 pengar tillbaka. Bra deal. Ingen ville ha någon dricks varken när man handlade eller åt på restaurang. Jag köpte dock inga skor;)

 
 
 
Hotellet jag bor på.
 

 

Det kommer mera…..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0