Resan fortsätter

Idag drog vi iväg till hamnstaden Berbera redan kl 6.30 för att undvika den värsta trafiken. En resa på 12 mil och vägen skulle vara bra sa dom. Men det visade sig att vi har lite olika värderingar på en bra asfaltväg. Liknade mest en riktigt dålig ihoplappad asfaltväg i Svenska mått mätt. Stackars bilar men vår bil var i alla fall 4-hjulsdrift.

 

Vägspärrar (dvs.ett sletet rep över vägen) typ en gång per mil - men ingen direkt koll eller avgift. Bara snackade 15-20 sekunder. Syfte oklart. Men vid ett tillfälle ville vägvakten ha pengar för att passera då blev vår chaufför skitarg och bad honom flygga o fara o då fick vi passera utan att betala. Jag fattar som vanligt ingenting.

 Våran trevlige chaufför och 16-barnsman. Stackars kvinnor varav en hade fött 13 av barnen.

 

Helt otrolig rolig man chaufförenhan prata mycket. Han var 60 år gammal o det visade sig att han hade 16 barn med sina 3 fruar. Inte illa jobbat😜

 

Vi såg massor av kameler och om man körde över dom blir det dyrt. Om kamelen värderas till 10 000kr får man betala det bubbla till ägaren. Såg även apor, getter, katter men inga hundar. Vilda hundar har varit ett problem länge i somaliland. Och nu förstår jag varför alla somalier i gänget hemma är livrädda för hundar i Sverige. Men det löste man förra året elegant och lätt genom att samla in och skjuta ihjäl dom allihopa! 

 

 

Plastpåsar överallt i naturen. Ibland såg det ut som julgranar. av alla mestadels blåa påsarna Så man förbjud precis som i Kenya plastpåsar men ingen brydde dig om det!

 

 När vi stannade och köpte vatten såg vi en kvarglöm motor som någon tappat. Runt omkring ser ni allt skräp som samlats. Så ser det ut överallt.
 

Väl framme var det helt fantastiskt vilken fin strand det var och såååå varmt och klart vattnet. Så varmt att t.o.m. jag badade. Badar nämligen inte under ca 23 grader i havet sedan många år tillbaka. Andra gången på ca 10 år – förra var i Kuba 2017 året.

 

 Funderade länge på om jag skulle ta med detta hemska kort. Hade inget annat. Jag som gått ner 5 kg ser fortfarande ut somjag är i 5 månaden.

 

Vanligast frågan till Rahiima när vi är ute och går.
- Är du gift med den mannen.
- Nej vi är bara kompisar.

Frågade Rahimma vad som dom skulle sagt om hon sa att vi var gift. Då skulle dom ”spottat” på mig för att jag var gift mig med en så gammal gubbe. TiiHii.

 

Avslutningsvis kan jag meddela de som förutom mig själv varit orolig för min mage. Skiten har kommit ut nu men luktar inget vidare ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0