Äventyret fortsätter

Dag tre.

Tog min första dusch och det fanns varmvatten till min glädje – annars vete fan om jag duschat på hela veckan – fullkomligt hatar att duscha kallt.

 

När Rahiima och jag går på stan tillsammans frågar var och varannan person om vi är gifta. Hon får varje gång förklara att jag bara är en vän från Sverige som är på besök. Det är nämligen mycket ovanligt att en man och kvinna bara är vänner. Antingen är man gift eller så umgås man med samma kön.

 

Den i Sverige drogklassade växten Kat sälj öppet på gatorna och ca 50 % av Somaliska män tuggar den. Kan kanske jämföras med Amerikansk tuggtobak, tror jag. Men den fina men tydligen farliga drycken öl är däremot tyvärr totalförbjuden.

 

Har rätt mycket tid över till att läsa på dagarna. Just nu läser jag Omgiven av psykopater. Kan ju vara bra att kunna identifiera dom så man inte går i fällan. TiiHii. Rahiima åker naturligtvis och träffar mycket släkt och vänner. Jag är en stor kille nu så jag klarar att själv gå på stan. Speciellt nu när jag förstått att Kalo lurat mig om att det fanns massa vapen här i Somaliland. Det är nämligen förbjudet att inneha vapen precis som i Sverige. Men naturligtvis finns det kriminella gäng med vapen, precis som i Sverige. Förresten har jag bara blivit rånad en gång i livet trots alla resor över världen och det är i Göteborg! Gissa var? Bergsjön nej –  Angered nej - Tynnered nej – i parkeringsgaraget i Nordstan ja! Och av en Svensk skall tilläggas för säkerhets skull!

 

Satt mig och studerade en gatukorsning en bra stund. ”Naturligtvis” finns det inga trafikljus, skyltar eller linjer. Ett jävla tutande hela tiden som i södra Europa. Det var kaotiskt värre men funkade ändå ok tills en stackars trafikpolis kom med din pipa och visslade allt han orkade, stående mitt i korsningen med fara för livet! Dom flesta bilar var små Toyota Civic – samma bil som Pelle Crona har hemma. Inga övriga jämförelser;)

 

Först satt jag helt ensam där men sen kom lite unga killar, sedan en tiggande ung flicka med ett litet barn och sedan plockade killarna upp grejer att polera skor med och jag som hade gympaskor på mig. Sedan kom några äldre gubbar också! Då gav jag killarna några kronor och tyckte det var dags att gå hem till hotellet! Inte bara för att det var för mycket folk runt mig utan också innan jag blev förgiftad av alla avgaser.

 

Det är faktiskt lag på att ha säkerhetsbälten på sig i bilarna. Men tydligen inte på lastbilsflak och i bussar. TiiHii

 

 

Köpte med mig medicin mot rännebajs för säkerhet skull. Vad händer? Det blir naturligtvis tvärt om, så nu får jag försöka hitta något för att få ut skiten istället;)

Tror det beror på ändra mat, att man inte rör sig så mycket och att jag inte kunnat träna som vanligt pga. av min efterhängsna förkylning. Så fort jag blir kvitt min förkylning skall det börja tränas för det finns faktiskt ett riktigt OK gym på hotellet.

 

I morgon blir det en ca 3 timmars bilfärd till havet utan livvakt med kopist i baksätet. Håll tummarna;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0