Man är full av fördomar

Ser ett par spela musik inne på Nordstan. Inget konstigt eller ovanligt med det. Spelar skitbra men har fina kläder och då undrar man varför dom står o spelar och samlar in pengar. Står länge o lyssnar. Men nästan ingen lägger i pengar. Inte jag heller, till att börja med.

 

Hade dom sett fattiga ut hade jag gett dom pengar direkt, som vanligt. Men nu blev jag direkt misstänksam med mina fördomar. Det kan det väl inte vara synd om dom som har så fina kläder! Men kanske dom enda kläder dom äger? Hon spelar fiol o han gitarr. Kanske dom medvetet vill att musiken skulle avgöra och inte kläderna för att skänka en slant? Vad vet jag? Funderar på att gå fram och fråga varför dom spelar? Vågar jag det?  Dom ser verkligen inte fattiga ut! Är jag fördomsfull nu igen? Har jag överhuvudet taget med det att göra? Tar dom illa upp om man frågar? Vågar jag fråga? 

 

Tog till slut mod till mig! Det visade sig vara ett utländskt par. Tjejen från Ungern kunde ingen engelska men killen kunde förklara lite. Hon kunde inte längre försörja sig på spelandet i Ungern. Dom var alltså inte så rika trots att dom var välklädda och såg väldigt svenska ut. Många tankar genom hjärnan på kort tid! Massa fördomar på kort tid. Jag lade en peng och gick vidare.

 

 

Förresten sedan jag började åka buss o spårvagn har en helt ny värld öppnat sig. Träffat måååånga nya människor, även om man inte pratar så mycket med dom flesta. Sparar ju samtidigt en massa pengar nu när jag inte har någon bil. Så där en 3-4 000 i månaden. Då får jag mer pengar över att kunde ge fattiga stackare utanför affären, folk som går och plockar burkar och spelemän/kvinnor på stan. Skänka lite mer till olika välgörenhetsorganisationer, insamlingar och försöka bidraga lite till en bättre värld och samtidigt vara stolt över att man i alla fall försöker! Och ändå ”gå med vinst” – för 3-4000 blir det ju inte.

 

Så tänker jag. Något galet är det säkert med mig! Tänk om inte mina pengarna räcker till när jag blir pensionär! Tänk om det blir fastighetskollaps och min pensionsförsäkring i huset går upp i rök.

Jaså är det kanske så man skall leva och tänka. Gå och oroa sig för morgondagen. Mycket bättre och inte slösa bort pengar på tiggare, fattiga, idiotiska välgörenhetsföreningar ”där ändå inte pengarna kommer fram”. Istället borde jag "naturligtvsi" spara MINA pengar på banken och/eller investera dom (fin fras) ifall någonting händer, som ”alla” andra vettiga människor gör. Fan det har jag inte fattat med min lilla hjärna! Helvete! Vad skall jag göra nu då?

 

Fortsätter nog som jag gör, i egoistiskt syfte naturligtvis, för jag mår så jävla bra av det. Sen får andra lägga pengarna på hög om dom mår bra av det, hur fan dom nu kan göra det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0