Banken och marknaden bestämmer

Jag och min fru har bestämt oss för att bli särbo efter 33 års äktenskap. Det händer dom bästa familjer. Jag vill bo kvar i radhuset vi ägt i 28 år. Eftersom det i princip inte finns några vanliga hyresrätter vill Lena vill köpa en lägenhet i Kungälv för att få nära till jobbet.

Vi litar på varandra och har bestämt att jag köper ut henne för att hon skall kunna köpa en insatslägenhet. Vi har räknat ut att efter reavinst och annat blir det ca 500 000kr över till henne.

Vårt radhus har en mäklarfirma värderat (gratis) till mellan 2,8 – 3,0 miljoner baserat på inventering av huset och tidigare försäljningar i området.

Husvärderaren från Fastighetsbyrån som var hos oss insisterade på att vi skall använda deras jurister så allt blir rätt och rekommenderar gärna några bra personer. Lena och jag litar på varandra och vill inte göda juristerna och det säger vi till dom.

 

 Utsikt från vårt radhus för bara några veckor sedan...

OK. Jag ringer till banken – dom vill inte ha folk springande på kontoren längre med -  sådana här småsaker görs via telefon. Pratar med en dam som tar alla mina uppgifter – min fru måste ringa själv om sina önskemål. Jag får besked efter ett dygn att jag kan låna 500 000kr till på huset. Ringer upp damen och tänker fixa lånet. Men får låna bara om vi anlitar (deras) jurister och gör en riktig bodelning. Jag ställer frågan rakt ut – t.o.m. två gånger. Så du menar att jag inte kan låna om vi inte gör en bodelning (med era jurister). Ja tyvärr så är reglerna säger hon.

Dom känner inte mig. När någon säger att jag måste följa reglerna då jävlar. Alla jävla idiotiska regler i dagens samhälle gynnar bara dom redan rika och redan välbärgade. Nordea gick med 10 miljarder i vinst sista kvartalet (3 månader) – 40 miljarder på 1 år dvs = över 1000 miljoner/dag. Läste häromdagen att 4 av världens största ekonomiska bolag i världen är banker! Snart äger kanske bankerna och oljeländerna hela världen och resten stannar i fattigdom. Utdelningen till dom redan rika aktieägarna i dom svenska banker är ca 75 % eller 30 fucken miljarder!! Och det är bara en av 4 stor banker i. Bankernas vinst skulle tex. lätt kunna finansiera alla eventuella kortsiktiga integrationskostnader.

Vill bara då nämna att Banken har tjänat 2,3 miljoner bara i räntor på vårt radhus sedan vi köpte det 1987. Då låg räntorna på runt 14 %. Och att både jag och Lena klarar kostnaderna för våra båda kommande boenden.

Som tur är finns det andra banker än de 4 största. Det kostar några tiondels procent mer i ränta men vem fan bryr sig. Någon måste väl bryta alla jävla regler som t.ex. när man säljer sitt hus. Banken bestämmer om man skall skiljas eller inte. Man ”måste” stila huset innan försäljning, göra fin broschyr, klart man skall ha budgivning etc., etc.. Allt för att motivera de skyhöga helt orimliga mäklarkostnaderna Och detta är bara när man säljer sitt hus. Så många andra jävla oskrivna regler kommersialismen har skapat sista tiden. Köpa – köpa – köpa. pengar - pengar - pengar. Och folk e så jävla lättlurade..

Jag köpte mitt radhus privat och kommer att sälja det privat. Kommer inte ha budgivning och säjer det till någon som jag bedömer behöver det. Om jag känna ännu mer pengar skiter jag fullständigt i. Det är mera värt att känna glädje över att t.ex ha hjälp en barnfamilj att hitta ett bra boende.. 


Kommentarer
Postat av: Elisabeth Östberg

Behöver faktiskt inte kolla vem som skrivit det hela. Det låg mycket "CURRE" i dom orden! Jättebra skrivit!

2016-01-31 @ 09:54:04
Postat av: Silvia

Kolla JAK.

Visserligen måste man ha sparat där men det är aldrig för sent att börja.

2016-01-31 @ 22:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0