Suldan Hassan - en sån kille

Kan inte låta bli att publicera en artikel om en av mina aktiva i  medel och långdistansgruppen Suldan Hassan.
En så otroligt mogen, smart ung människa med exeptionell talang för löpning.
Så otroligt roligt att läsa killens tankar om träning, tränare och långsiktiga tankar.
 
Utan jämförelse den största talangen jag haft turen att få till min träningsgrupp. Han är fortfarande "bara" en supertalang men om ingenting går fel på vägen tro jag han kan gå hur långt som helst och då menar jag inte bara i Sverige. Den som lever får se!
 
 
 
Alingsåskillen Suldan Hassan som tävlar för Utby/Ullevi och som bara hållit på med friidrott i drygt ett år visar en mogenhet som 16-åring då det gäller tävling/träning som är otroligt ovanlig i dom här åldrarna. Suldan har utvecklats otroligt på den här korta tiden som löpare men det som imponerar allra mest är hans mentala tänk i huvudet så här kommer ett litet utdrag om årets svenske mästare i terräng P16 tagit från ALINGSÅS TIDNING skrivit av Marcus Löfström.
”Förutom favoritdistansrena 1500 0ch 3000 meter har Suldan även hunnit med att göra avtryck på 800. meter , något som säkerligen glädjer hans tränare Curt-Roland Ljung. Men faktiskt är det så att Curres och Suldans stora jobb legat på att inte fokusera för mycket på framgångarna.
-Curre är väldigt tydlig med att vi har ett långsiktigt mål. Vi har delmål på vägen såklart men målet är fem-sex år framåt , det är då man skall vara som bäst. Vi jagar inte så mycket tider utan satsar mer på att bygga en bra grund, för att sedan öka år efter år.
-Jag är faktiskt glad över att ha en tränare som Curre. Jag har ju en talang och med andra tränare hade dom kanske legat på mig om att öka träningen, satsa på resultat och att kvalificera mig till JVM och liknande. Men Curre håller en låg profil,. Det är kul att ha en sådan person vid sidan om som verkligen vet vad som krävs.
Han bryr sig lika mycket om dig som person som löpare?
Ja men precis .det är väldigt viktigt. Vi har ett bra förtroende för varandra. Jag tar hand om träningen han lägger upp för mig även när jag inte kör med Ullevi. Vi litar på varandra och har hela tiden det långsiktiga målet framför oss. 2020 och så. Visst hade UVM i Colombia nästa år varit roligt att vara med i, Men det är inte vårt slutliga mål, bara ett steg på vägen.
Har det varit svårt för dig att acceptera Curres tankar?
-Man vill ju mycket och ibland när man gör ett bra resultat tänker man ”fasen om jag bra tränar skiten ur mig kan jag göra ännu bättre tid” men Curre håller tillbaka det där. I början var jag så ny, jag förstod inte vad han höll på med. ”Vill han inte att jag skall göra bra tider?” tänkte jag. Men det är så många som går sönder om man satsar för hårt, friidrott är inte bra för kroppen.. Då är en bra grund bättre.
-Jag försöker att inte träna för hårt. Alla kan träna smart och alla kan träna hårt, men inte många kan göra båda sakerna samtidigt. 
Lycka till härlige Suldan!
 
 
    Suldan Hassan när han tar sitt allra första Ungdoms-SM GULD på 1500m. Det har sedan blivit 2 st till i år. 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0