Behöver Assange vara rädd

Julian Assange har avslöjat många av USAs krigsförbrytelser och bl.a. publicerades 90 000 hemliga NATO-dokument som rörde USA:s krigföring i Afghanistan. En videofilm av amerikansk stridshelikopter i Irak visar hur de skjuter ihjäl civila reportrar från Reuters. Detta var ju inget som amerikanerna gillade precis och USA:s vicepresident har sagt att Assange är en internetterrorist och bör straffas därefter. Det ”eviga” kriget mot terrorism gör att människor kan interneras på livstid utan rättegång i många länder däribland USA.

I april 2010 sade sig Assange vara beredd att placera delar av Wikileaks verksamhet i Sverige därför att landet har en stark grundlagsskyddad yttrandefrihet. I samband med besöket anhölls Assange misstänkt för våldtäkt och sexuellt ofredande av två kvinnor. Ordinarie chefsåklagare beslutade först att det inte fanns anledning till anhållan. Men Claes Borgström förmådde åklagare Marianne Ny blåsa liv i ärendet. Anhållandet hävdes knappt ett dygn senare, den 25 augusti, av ordinarie åklagare och Assange begav sig till England för att numera bo på Ecuadors ambassad i London.

Assange har en utvisning till Sverige på halsen. Men han säger sig vara rädd att komma till Sverige av för rädsla att CIA skall komma och hämta honom eller att han skall utvisas till USA. Har han våldtagit tjejerna skall han naturligtvis åtalas!! Våldtäckt är som jag skrivit tidigare i bloggar ett av de värsta brotten. Om man läser på internetsidan Flashback kan man få en annan uppfattning om tjejernas avsikter. Men vad vet jag?

Men det stora frågan är om Assange har den minsta anledning av att vara rädd för att inte rättvisa skall skipas i Sverige och/eller om det finns anledning att vara rädd för att CIA kommer och hämtar honom.

Jag TROR ju inte att Sverige låter USA komma hit och hämta honom  inte heller att han kommer att bli utlämnad. Jag TROR ju också att vårt rättssystem är tillförlitligt och att han kommer att få en helt rättvis rättegång i Sverige. Men vad vet jag ?

MEN om jag var Assange och skulle ha den allra minsta oro att hamnar i klorna på CIA och krigsrätt i USA skulle jag nog reagera på samma sätt. Jag och Assange litar nog lika lite på CIA och vad dom kan ta sig till. Glöm inte att det inte var så väldigt länge sedan CIA kom och hämtade ett par asylsökande egyptier mitt i natten.


Kommentarer
Postat av: Tomas

Hej Curre :)
Efter att ha följt tråden på FB sedan 2010, så är jag mer än mycket övertygad om att JA på sätt och vis är utsatt för en "sextrap". AA:s lista över hur man sätter dit en kille för väldtäkt efter att först ha raggat upp honom säger ju en hel del om AA:s syn på killar. SW har ju t.o.m. nekat att ha CB som advokat i fallet.
Det är högst sannolikt att juristeliten i Sverige följer och skriver i den "tråden" på FB.
Skulle JA trots allt välja att åka till Sverige för förhör, så skulle färdvägen sluta i Skavsta och direkt flyg till USA isdtället.

2012-10-08 @ 23:31:51
Postat av: Morgan Persson

Jag tror också att risken för att Assange hamnar i USA på nåt sätt om han åker till Sverige är enormt stor.

2012-10-12 @ 13:22:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0