NY-resans sista intryck

NY är en av många fantastiska och på sitt sätt väldigt intressanta storstäder i världen. Dom många enormt höga byggnaderna gör ju att man bara kan se himlen om man böjer på nacken och tittar rakt upp. Blandningen av alla nationaliteter är så tydlig. Man hör olika språk runt sig hela tiden vilket är fascinerande. Nästan överallt står det en polis. En av guiderna på sightseeing bussarna påstod att NYpolisen hade världens. 7:e största armé med sina närmare 50.000 poliser. Det har tydligen hjälp att dra ner brottsligheten i stan.

Många olika matställen och små matvagnar i stort sett i varje gathörn. Matvagnarna har den bästa maten i stan enligt många. Har dock själv inte "vågat"" testa så kan därför inte ge något omdöme. Väldigt lätt att hitta i stan eftersom gatorna är i nr-ordning åt alla håll o kanter istället att ha namn. Tur att det fanns McDonalds, som räddade mig flera gånger, för någon annan stans fanns inte att pissa.

 

Lite störande var dock alla påstridiga försäljare av bussresor, konserter, "Rolexklockor", T-shirts och allt möjligt annat som man ser på alla andra turistställen i världen. Antalet stackars utslagna människor som måste tigga sig fram i livet verkar minst lika stort i NY som i övriga världens städer som jag besökt inklusive kära Göteborg. Detta förstörde lite av den annars väldigt positiva helheten av staden. 

Avslutade vistelsen med att för första gången och troligen sista besöka den kända inomhus arenan Madison Square Garden där, jag, Lena, Harri med fru kollade på veterantennis med några av världens genom tiderna bästa spelarna från USA, Pete Sampras, John McEnro (uppvuxen just i NY) Andre Agassi och Patrik Rafter från Australien. Slog mig hur många fantastiska tennispelare USA haft genom tiderna. Vilka lirare!

En annan reflektion är att när man flög förr i tiden var flygvärdinnorna både mycket vackrare och trevligare än idag då det lika ofta är gamla gubbar i min ålder som serverar maten. Inte bra. TiiHii. 


Next stop blir St Maarten i Västindien om knappt en månad. Min kära son har bjudit mig dit för att jag skall slippa vara hemma på min 60 årsdag. Snacka om att man är privilegierad!

 


Befinner mig i Frankfurt på väg hem och hör att Obama vann det amerikanska valet. Gött tycker jag och nog stora delar av världen......

 


Kommentarer
Postat av: Elisabeth Östberg

Vadå snyggare flygvärdinnor förr? herregud du kunde väl njuta av fina sexiga Lena! Det verkar ha varit en bra resa och lycka till med St Marten och Kuba och välkommen hem så jag har nån att reta-

2012-11-07 @ 21:47:50
Postat av: lena ljung

New York är en intressant storstad, mycket att göra högt tempo. Och storslaget, så det stämmer nog att USA vill vara störst och bäst.
Bra att du fick till det med nästa resa- bekräftelse, på vad?

2012-11-08 @ 11:46:08
Postat av: pekka dahlhöjd

GILLA :)

2012-11-08 @ 22:29:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0