New York del 3 - Amerikanska valet

Förväntade mig en massa frivilliga här i New York som jobbade på att övertyga folket om att rösta på Obama eller Romney i det stundande amerikanska valet om bara några få dagar. Döm om min förvåning att jag inte sett en enda människa med varken reklam för den ena eller andra sidan. Inte en enda valskylt så långt ögat når, som det ju är veckorna hemma i Svenska innan våra val. Jag fattar som vanligt ingenting. Kanske är denna staten redan "vunnen" av någon av kandidaterna och man lägger all kraft i distrikten där det är jämnare mellan kandidaterna . Eller har det kanske med orkanen Sandy att göra och att man gjort en överenskommelse att inte valkampanja i de drabbade staterna? För det är ju inte antalet totala röster som räknas utan antalet erövrade staters lektorsröster. I valet mellan Bush och Al Gore år 2000 hade ju Al Gore ungefär 1 miljon fler röster totalt men Bush vann ju ändå valet efter mycket dramatik i Florida och 6 veckors extra omräknande och slutligen avgjort i rätten om jag inte minns fel igen! 

Faktiskt den enda människan jag såg som bar Obama-märket i New York. Och tro nu inte att jag fått storhetsvansinne för bilden är så djävla stor. Tro det eller ej men försökte verkligen förminska den men
lyckades av någon anledning inte. Kanske Guds vilja. TiiHii

 

Spännande är det ju med det amerikanska valet. Större delen av världen vill ju att Obama skall vinna. Men i USA är det tydligen ungefär 50-50 vem som skall ta hem spektaklet. Hemska tanke. Lyssnade på Mitt Romney i debatterna hemma på TV mitt i natten för någon vecka sedan och i utrikesdebatten verkar som om Romney tror att USA är jordens väktare och de som inte lyder honom/USA skall han ge på käften. Inte konstigt att världen vill se Obama som president i 4 år till. Man vet ju inte vad galningen Romney kan hitta på! Och när det gäller den ekonomiska politiken verkar Romney bara måna om dom rika och vill ta bort allt vad statlig inblandning=välfärdssystemet som finns för dom mindre rika. Romney anser ju att 47% av amerikanerna bara är en stor belastning för USA. Man undrar ju vem som skall ta hand om skitjobben för dom rika i Romneys Amerika. Man kan väl ändå inte bygga ett helt samhälle på enbart rika företagsledare. Man måste väl ha några vanliga arbetare som gör ”skitjobben” också. Man måste väl ha vanliga människor som konsumerar också, eller hur har, "den där Romney", tänk egentligen!


Kommentarer
Postat av: Elisabeth Östberg

Ruskigt bra foto på dig. Vem har tagit det?

Svar: Lena är fotografen
currestankar.blogg.se/curre

2012-11-17 @ 07:29:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0