Varför 170.000kr

Varit tomt i tankarna på senaste tiden. Upptagen av ledigheter-Terräng-SM-mycket på jobbet med Vårrus-STAVgång-Göteborgsvarv-Lag-SM och annat gör att man inte har tid för mycket annat. Men när man läser om 170.000 i lön bränner det till………

 

 

En vanlig undersköterska med 3 års utbildning och en lön runt 20.000kr, en sjuksköterska 6 års utbildning och en lön på 24.000kr. En regionsdirektör borde då med 170.000kr i lön ha en utbildning på 36 års för att motivera lönen. Eller tänker jag helt fel igen? Det går ju att resonera/motivera vad som helst och hur som helst vilket höginkomttagare är bra på.

Varför 170.000kr i månadslön. Jo för det var samma lön jag hade på Carema säger hon. Ja men det är ju logiskt för ingen vill ju ha lägre lön. Och alla vet ju hur bra verksamheten är på just Carema och högsta chefen (hon själv) måste väl ha haft ansvaret för den verksamheten ?

Hon hoppas på mindre prat om pengar och mer på utformningen och pasienternas behov säger hon också. Ja det låter ju bra. Var det så dom gjorde i Carema? Jag kan bara få det till att de som har råd (mindre prat om pengar) skall få den vård som behövs. Halleluija. Vi får hoppas hon får en bonus också så hon riktigt orkar gå till jobbet och kämpa hela arbetsdagarna. Och orkar hon inte det hoppas jag verkligen att hon varit smart nog att ha förhandlat till sig ett bra avgångsvederlag/pension.

Vill bara påpeka att jag inte är emot högre löner för personer, som ofta i och för sig redan från födseln haft turen att få bra gener och sedan bli intelligenta och duktiga människor. Men att kan motivera dessa enorma skillnader kan jag aldrig få in i min lilla hjärnan

Och egentligen är det inte regionsdirektörens  fel. Vem säger nej till en omotiverat hög lön? Nej det är ju dom som beviljar lönerna och tror att ju mer man betalar ju bättre medarbetare får man.  Antagligen rekryterad av en bättre vetande chefsrekryterare som själv fått bra betalt. Har själv sett på mycket nära håll att rekrytering genom välbetalde konsulter absolut inte är bättre än sunt förnuft och mer ingående personliga kännedom är mycket bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0