HJÄLP - kan någon förklara...

På min ”dagliga” morgonpromenad har jag ganska länge funderat över  ett problem.

Min gode vän Christer Lundqvist ” lurade” för några höstar sedan med mig på lingonplockning i värmland. Fick då lära mig att bra lingonställen var marker där man skövlat granskog. Granskog som i vissa fall hade stått på samma plats i 50-60… åt utan att det verkade finnas någonting på marken under dom. Men när man hugt ner skogen och tagit hand om den kommer det helt plötsligt efter något år upp massor med lingon. Sim salabim. Fick då lära mig att lingonen ligger i träda där hur länge som helst och när sedan solen når marken tittar helt plötsligt alla dessa lingon upp. Fantastiskt eller hur. Christer visade sig vara en helt fantastisk lingoplockare och hade åkt upp till Värmland i 10-talet år och utan att överdriva fyllt sin bli med 100-tals liter lingon varje höst.När han kom hem till Kungälv igen delade han ut bären till släkt och vänner.

Nu till mitt problem på mina morgonpromenaderna. Jag har sprungit i unga år och nu promenerat på ett ställe i Tuvetrakten i 30-40 år och passerat ett ställe som först var ett tätt buskash som sedan blivit ett kärr och nu är en liten dam.(se bild nedan)  Döm till min förvåning när jag stod och tittade i dammen när jag såg små fiskar. Hur i helvete har dom kommit dit. Detta har jag nu funderat på i veckor på morgonpromenaderna. Har kollat att det inte finns någon som helst tillrinning från någon sjö. Kan inte heller inbilla mig att det skulle inplanerats fisk i den pölen.

Har frågat några ”intelligenta” människor och fått till svar bl.a ”om det är Rudor kan dom vara nedfrysta och överleva länge tack vare den skyhöga alkoholhalten”,  ”det kanske är svampsporer som spridits med vinden”, ”kan vara sportfiskare som hjälp till”, ”kanske var det vattensalamandrar?”.

Ingen av dessa svar gör mig riktigt nöjd och några av dom känns som lite över min intilligensnivå för jag vet inte ens vad en Rudor  eller vattensalamandrar är eller ser ut. Kan påpeka att det finns ett  kanske stort antal småfisk men dom är inte längre än 3-4cm. Och som gammal van fiskare ser det verkligen ut som små fiskar.

HJÄLP!!! Finns det någon där ute som med säkerhet kan ge mig svaret???


Kommentarer
Postat av: Annika Petrusson

Min amatöridé är att det inte varit helt torrt i det tidigare buskaget och de små filurerna som bodde där innan nu har haft ett gynnsamt klimat att föröka sig i. Evolution kanske ( i raketfart)?
Tidigare hade du så bråttom förbi att du inte hann titta ordentligt ;-)

2012-07-07 @ 19:48:48
Postat av: Dan-Eric

Det där med svampsporer var ju inte så allvarligt menat...

Är du säker på att det inte finns avrinning? De flesta sjöar, utom saltvattensjöar, har någon form av utlopp. Kanske under marken.

Postat av: Ulf

Har varit med om precis samma sak i min ungdom,obegripligt :-)

2012-07-18 @ 07:09:26
Postat av: Benkt

Kanske har vandrat från något intilliggande vattendrag? Kräftor, iglar och ålar kan t.ex. "gå på torra land"

Svar: De djuren du nämner förstår jag men fiskar då?
currestankar.blogg.se/curre

2012-08-17 @ 01:50:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0