Bra och dålig Nationalism

Nationalism är ett laddat ord och kan som så många andra ord ha mycket olika betydelse beroende på vem eller  varför man använder ordet i olika sammanhang.  För mig kan nationalism faktiskt vara  både positivt men dock kanske oftare väldigt negativ.

Jag är nationalist i det avseendet att jag är stolt över att vara svensk och att bo i Sverige. Är också stolt över Sverige som land och våra ideal i stort.  Även att lilla Sverige har en stark röst ute i Världen ofta som föregångsland i många sammanhang. För 20-30 år sedan var den ännu tydligare när vi låg bland de 3 rikaste länder i världen räknat på inkomst per capita. Bara USA o Japan var förre. Tror faktiskt också att vi då hade ett av världens bästa socialsystem på den tiden. Men nu har många länder kommit ikapp oss och blivit minst lika bra på många områden. Nu ligger Sverige på runt 20-plats räknat på samma sätt.

 

Men tyvärr är ordet Nationalism laddad med många negativa tankar också.  När nationalismen får inslag av rasism och främlingsfientlighet vill inte jag kalla mig nationalist längre. Och när det går över i att vi Svenskar skulle vara överlägsna och bättre än andra människor har något gått snett. Och när bl.a. Sverigedemokraterna vill stoppa invandringen eller ännu hellre skicka hem människor som flytt från tex. krig och fattigdom och rotat sig i Sverige är det sjukt. Det är ju faktiskt rena (o)turen vem man föds till, vilken land man hamnar i, om ens föräldrar bor i slummen i Afrika eller i svenska Askim, vilken religion man uppfostrad att tro på, etc., eller hur!

Det finns inga människor som av ras, region eller annat är överlägsna andra. Det finns bra människor inom alla raser, religioner och annat, precis som det finns rötägg och idioter oavsett ras, religion etc.
Eller hur!


Kommentarer
Postat av: Askimsbo

Lärorika länkar.

http://avpixlat.info/
http://www.nationell.nu/

Svar: Brukar inte svara på kommentarer från människor/fegisar som inte vågar ange sitt namn. Fegt e det! Är bara ledsen att det finns människor med dina åsikter...
currestankar.blogg.se/curre

2012-07-22 @ 13:29:34
Postat av: Askimsbo

Det är inte åsikter, det är länkar. Egna åsikter får man bilda sig efter att ha läst länkarna.

Svar: Fortfarande fegt anonym och hoppas det betyder att du skäms för vad som står i länkarna. Om det inte är dina åsikter tror jag inte du hade länkat dom till mig. Eller?
currestankar.blogg.se/curre

2012-07-23 @ 13:17:04
Postat av: Örgrytebo

du är som en stor barnunge, Hur din fru orkar med dig är en gåta.Jag är mycket närmare än du tror.
Hälsa "Ludde". Den enda riktige i din familj.
Det
går ju an att åka på fina Bjudkryssningar när man är vänsterorienterad.Eller?
Spelar du golf eller?
Fjant.

Svar: Har du bytt bostadsadress nu eller?! Från Askimsbo till Örgrytebo. Riktigt intelligent tänk. Men fortfarande lika djävla feg att inte använda sitt riktiga namn. Vad är du rädd för? Jag må vara en barnunge i dina ögon och vänsterinriktad är jag också. Inget jag skäms för..... Så mina barn o min fru är också idioter i dina ögon bara för att dom är i min familj. Tror faktiskt inte du ens känner min son. Och du börjar lika Patrik Sjöberg (vilket det kanske också är.) som ljuger en massa om mig på sin blogg och på Facebook. Patrik Sjöberg vågar heller inte lägga ut mitt svar på sin komentarsida för där får väl bara hans fanklubb svara hur djävla fantastisk han är. Dom skulle bara veta. En av dina lögner i denna korta kommentar han du i alla fall med för några kryssningar har jag tex nämligen ALDRIG varit på. Kanske menar du bussresorna till Barcelona tillsammans med Luddes Resebolag möjligtvis. Jo dom betalade jag för. Men slapp golfavgiften eftersom jag o min fru inte spelar golf. Så nu fick du svar på det också.
currestankar.blogg.se/curre

2012-07-23 @ 21:21:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0