Svårt att sova

Ibland har man svårt att sova som jag i natt. Säkert har ni där ute också upplevt det någon gång.

Vad gör man? Om man är en galning som jag och bloggar kan man gå upp o skriva ett blogginlägg.  Inte för att jag på något sätt ofta har svårt att sova men det händer ibland då och då. Varför undrar man? Jo ibland kan det vara uppenbart att man t.ex. inte kan släppa någon tanke eller att man är oroligt/nervös för något som man skall göra kommande dag.

Katter är bra på att sova

Men ibland också helt omotiverat som just den här dagen. Jag är inte orolig över någonting – har det hur bra som helst – har inte ont någonstans. Alltså helt oförklarligt. Men samma sak inom träningen att man ibland har en riktigt dålig dag och att det det helt enkelt inte finns någon förklaring att ge till den frustrerade aktive.

Tillbaka till sömnproblemet. Vad gör man åt det? Många av oss har nog något eget trick. För några år sedan hade jag en period när det var svårt att sova ganska ofta. Först låg man och åla sig en stund. Har faktiskt försökt räkna får också – alltså på något sätt försöka avleda eventuella tankar. Ibland gick jag upp o drack ett glas mjölk o åt en tomat. Ibland hjälpte det, ibland inte. Det finns ju också ett lätt sätt att bli av med det genom att ta en sömntablett men det vill ”man-jag” inte göra i första taget. Speciellt inte när klockan är 2-3 4 på natten när man går upp och går upp ur sängen. Tar man en tablett så sent går man ju i dimman första delen av nästkommande dag.

Det är lättare att somna om man suttit och tittat på 
en underbar solnedgång innan man går o lägger sig.

Har man haft problem under en längre tid, som jag hade vid något tillfälle, var jag hos farbror doktorn som förklarade att kroppen kanske hade kommit ur balans. Då kunde det vara bra att ta en lättare sömntablett i 4-5 dagar innan läggdax för att kroppen skulle komma in i normal rytm igen. Det har funkat på mig och kan kanske vara ett tips till den som haft svårt att sova under lång tid. Nej nu går jag och lägger mig igen och får se om det går att somna igen.

Funderar ni på hur det gick i natt. Jo jag somnade om direkt efter jag skrivit denna bloggen....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0