Nyhetsmedia

Vad är viktigt att rapportera om i tidningar-radio-TV? Jo i dag var det t.ex. någon som blivit rånad, tågen har inte kommit i tid, hur polisen skall bevaka kronprinsessans födsel, någon smet med en fullastad kundvagn, någon sålde receptfria läkemedel på Kvibergs marknad, Marcus Allbäck frias, pengar saknas till Alfons Åbergshuset lite utrikesnyhet och annat smått o gott.

Är det verkligen det viktigaste att bevaka. Är det detta vi medborgare vill läsa om? Tror att det mesta är med i alla medier och att t.ex. TT eller dylikt har skickar ut det till alla nyhetsmedium. Varför är det annars i stort sett samma nyheter i alla medier

 

Sportjournalister jag träffat säger att dom skriver om vad vi medborgare anses vilja läsa om. I dag betyder det framför allt ishockey och fotboll och oproportionerligt mycket om internationellt dylika. Hur har det blivit så? Inom idrotten kan jag tro att det har att göra med att nyhetsmedierna inte minst TV matas med färdiga bilder och reportage från NHL och internationell fotboll. Det betyder att det är lätt att ta fram och köra direkt ut i dumburken. Inget större jobb för som jobbar på medierna här hemma.

Hur vet man att det är detta vi medborgare vill se? Har man gjort undersökningar om det? Har man inte i själva verket skapat detta behov hos medborgare genom att mata oss t.ex. med NHL hockey år efter år efter år och simsalabim så är det detta vi vill läsa om. Helt sjukt. Men vi dumma människor sväljer det rätt av. Detta kanske inte var meningen och avsikten från början från våra medier men definitivt från NHL och dom kommersiella krafterna. Samma sak inom skönhetsindustrin, modevärlden, filmindustrin, musikindustrin, matindustrin…….. Svårt att stå emot och vi ”alla” människor är lättlurade och bara följer strömmen annars är men ju inte modern och hänger inte med i utvecklingen.

Jag tror mer att man ofta skriver om det som är lättast att ta fram och visa! Sådan är människan i dom flesta avseenden, så även säkert även jag. Själv skulle jag önska att medierna  valde att t.ex. bevaka och försöka avslöja den kriminella verksamheten. Men det är nog alldeles för jobbigt och farligt och därför orkar och vågar man nog inte vilket jag också kan ha en viss förståelse för. Men det skulle göra stor nytta för samhället och skulle säkert vara mycket intressantare att läsa för oss medborgare.

 


Kommentarer
Postat av: Elisabeth Östberg

Bra Curre! Jag är en sån där flitig tidningsläsare och det är beklagligt att vi sväljer allt som om det vore viktigt. Jag kan se inne i Pressbyår att dte växer fram allt mer tidskrifter med specialintressen. Både då detgäller "pupulärvetenskap" och historia finns det att välja mellan många. Jag brukar läsa fotbollstidnskriften Offside och även den har vuxit fram då seriösa artiklar saknas in dagspressen.

2012-02-22 @ 09:23:32
Postat av: Anonym

Att du orkar leva.

2012-02-22 @ 17:33:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0