Störst/Bäst av alla Olympier ?

Jag vill hävda att Michael Phelps på inget sätt är den största/bästa Olympier genom tiderna bara för att han tagit mest medaljer. På 10-bästalistan i antalet OS-medaljer är det hela 9st som är simmare eller gymnaster. Varför – jo för att det finns alldeles för många grenar som dessutom är alldeles för likartade och på så vis mycket ”lättare” att ta medalj i.  Dessutom, speciellt i simning, är det ett antal  stafetter som gör det ännu ”lättare” att samla på sig massa medaljer. I Phelps fall är det 7 av de 19 medaljerna som är stafettmedaljer.

Det finns enligt min bedömning flera som är minst lika bra  idrottsmän (tyvärr inga kvinnor ännu) genom tiderna som tex. de som funnit 4 Olympiska Guld på raken dvs. Carl Lewis och Al Oerter, Paul Elvström i segling eller varför inte Björn Dahli, Ian Thorpe, Paavo Nurmi, ………

 

Min egen favorit som bästa Olympier alla kategorier genopm tiderna är faktiskt en som bara var med i ett enda OS men gjorde en alldeles fantastisk exeptionell insats. Om jag gav er lång tid att fundera tror jag få om någon skulle säga  Eric Heiden som vann samtliga fem distanser i skridsko vid Olympiska vinterspelen 1980. Helt otroligt och ingen har varit i närheten av att vinna både 500m, 1000m, 1500m, 5000m och 10.000m – det är att jämföra med att vinna kanske inte 100m men 400m och 10.000m i friidrott. Helt obegripligt och overkligt. Ingen har varit i närheten av detta, varken före eller efter Eric Heiden. Det rankar jag som nr 1…..

Men som vanligt när det gäller att bedöma olika prestationer, inte minst i olika idrotter är naturligt subjektiviteten mycket stor. 

 

Kommentarer
Postat av: Göran Karlsson

Vem av alla som är den bäste olympiern måste jag fundera på men nog finns det kvinnor som gjort mkt bra ifrån sig. Kommer själv spontant att tänka på "vår egna" Agnetha Andersson som i kanot -84 tog 2 OS-guld och 12 år senare -96 tog ytterligare 1 guld. Dessutom har hon 2 OS-silver (-92) o 2 OS brons (-92 o -96). Hennes storhet ligger i att hon varit på topp under så många år.

Svar: Då tycker jag faktiskt Susanne Gunnarsson är ett strå vassare.....
currestankar.blogg.se/curre

2012-08-03 @ 08:00:42
Postat av: Johannes

För en gångs skull måste jag instämma med dig.

2012-08-03 @ 09:21:08
Postat av: Elisabeth Östberg

Det finns så många olika värderingar bakom varje åsikt om det här. På ngt sätt är dom olika giganterna inte jämförbara. Min favorit är Wilma Rudolph är min favorit. Vid tidig ålder upptäcktes att Wilma, som var det 20:e av 22 barn i familjen, hade polio. Hennes mor åkte med henne två gånger i veckan till ett sjukhus för svarta för behandling, och vid 12 års ålder kunde hon åter gå obehindrat, varvid hon bestämde sig för att börja med idrott och tar sen 3 guld på OS i Rom 1960 100,200 och stafett. Hon var även stor utanför friidrottsarenorna - Men som sagt en omöjlig frågeställning.

2012-08-03 @ 13:05:38
Postat av: Göran Karlsson

Agnetha 3 OS-guld, Susanne 1 OS-guld. Agnetha ytterligare 4 OS-medaljer, Susanne ytterligare 2 OS-medaljer!

För mig slår Agnethas meriter i OS klart Susannes :)

Svar: Du har helt rätt om det bara var OS. När jag svarade dig tänkte jag inte bara i OS vilket jag kanske borde gjort, min vän. Men i VM tog Susanne 6 Guld (Agneta 1) 2 Silver (Agneta 0), 4 Brons (Agneta 0)
currestankar.blogg.se/curre

2012-08-03 @ 15:15:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0