När kriget kommer

Lite mer ur boken/CDn  ”Evolutionen och jag kommer inte överens” av Fredrik Lindström

 

I boken, som tar avstamp i konflikten mellan vår moderna, individualistiska livsstil och evolutionens syften med oss, är Lindströms röstläge ned- och underskruvat, så att den milda, men aldrig smetiga humorn får läsaren att sänka garden och öppna sig för de många vältajmade ögonblicken av vuxet allvar.

Kulturskribent Ragnar Strömberg

 

Människan och evolutionen har en allt annat än friktionsfri relation, tycks det. Ständigt uppstår konflikter när våra nedärvda drifter och vårt förnuft ska samsas innanför samma pannben. Och hur lätt är det, när den moderna, individualistiska människan vill förverkliga sig själv medan evolutionen helst ser att vi äter, sover och förökar oss så mycket som möjligt?

Linnea Sandberg

 

 

”I händelse av krig eller någon annan katastrof som tar koll på en betydande del av den manliga befolkningen - så vill naturen att jag skall kunna fullgöra mina plikter - obegränsat för att inte arten eller dess efterföljare skall försvinna helt från jordens yta,

Jag är ständigt bered -  att det när som helst kan bli krig. Jag ger under största diskretion - kvinnorna på bussen kölappar och sorterar tyst för mig själv i vilken ordning jag skulle kunna tänka mig att tjänstgöra - med mammorna i parken i humlegården.

Det anses numera allt mer osannolikt - att det verkligen ska hända. - Kriget alltså . - I telefonkatalogen har man till och med tagit bort rubriken ”om kriget kommer” som hängde med i decennier efter det senaste världskriget.

Men jag får  ändå ständiga uppmuntringar för min ständigt hängivna beredskap.

I det civila avstår jag från alla sådana plikter - till förmån för en fördjupad relation med en enda hona - som jag köper sköna påslakan tillsammans med på lördagarna och sedan går och dricker kaffe med -  i väntan på minsta tecken på ökad kapprustningen eller intrång på landets territorium.”

 

Det kommer mera från Fredrik bok - finns totalt 50-talet verser i boken/CDn.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0