Föredöme eller idiot ? Vad är lycka ?

 

Jag stödjer diverse organisationer som förhoppningsvis hjälper att göra Världen lite bättre. Jag tror och hoppas i alla fall att jag gör LITE nytta. Om inte annat så gör det nytta för mitt eget samvete. Många kommer säkert tycka att det bara är en massa skryt jag skriver och pengarna kommer ju ändå inte fram, men då tror jag ofta att man egentligen inte vill chansa på att ”förlora” några surt förvärvade kronor och har det som en ursäkt.

Vad kan man då göra ?

Man kan stödja olika organisationer genom att bli medlem och betala en årsavgift alternativt en summa i månaden. Själv har jag valt att vara medlem i och på så sätt stödja organisationer ekonomiskt men inte minst oppositionsmässigt samtidigt. Läkare utan gränser, Världsnaturfonden, Bris, Unicef, Amnesty, Drogfri skola, Rökfri generation ........

Man kan köpa el genom GodEl som på detta sätt kan dela ut 330.000/månad till välgörande ändamål. Det kostar mig ingenting eftersom Elkostnaden är likvärdig med alla andra bolag.

Har ett fosterbarn i Kenya sedan 5 år tillbaka som kostar ”ynka” 250kr i månaden. För det får jag mycket glädje när breven dimper ner ungefär en gång per kvartal där han berättar om sin utveckling både i skolan o fritiden. Till jul och födelsedagen skickar man en extra valfri summa (500kr). Vanligtvis går pengarna till mat, kläder men nu senast hade han köpt en get för pengarna.

Jag och min fru är s.k. stödföräldrar och tar hand om en autistisk utvecklingsstörd kille en gång i månaden. Något av det bästa och roligaste jag gjort i senare delen av livet. Rekommenderar er att prova. Det behövs massor av stödföräldrar.

Nu tror ni kanske att jag har en hög lön som kanslist i Utby IK. TiiHii.  Nej, jag har väl en medellön i samhället , tror jag dvs. 24.500 före skatt och ca 16.000 kr ut.  Har jag råd med detta? Jag prioriterar detta i livet och mår bra av det och blir lyckligare, hoppas och tror jag i alla fall.  Andra prioriterar att samla pengar på hög, till pensionen, till sina barn, till ny flott bil, nytt flott hus, resor till värmen, och/eller till shoppande av kläder och skor, etc. och det är ju ett val man gör som jag har svårt att förstå. Men så är det.

Eftersom jag inte bryr  mig så mycket om flotta bilar, min pension (det löser sig), kläder, bilar så har jag råd med några 1000-lappar till annat än mitt eget leverne. Jag tycker egentligen att det är en förbannad plikt att hjälpa andra som inte haft samma tur som mig att födas frisk (någorlunda i alla fall) i ett tryggt land (någorlunda i alla fall) som Sverige.

Såg ett TV program för ett tag sedan där man talade om lycka. En man hävdade att om man tjänade 30.000kr eller om det var 40.000kr/mån så har man tillräckligt för att tillgodose ”alla” basala behov som mat, boende, hygien och också råd med att spara lite pensionen, till semesterresa eller liknande. Men om man tjänade 400.000kr/mån blev man inte lyckligare snarare tvärt om hävdade han eftersom man då bara oftast har finare bil, hus, kläder och åker längre på semestern. Dessutom får man ”problem” med hur man på bästa sätt investerar pengarna.  Tror det kan ligga en del i det. Är ju svårt att sätta sig in i eftersom man troligtvis aldrig kommer att vara i den situationen. En annan intressant fråga är om man helt plötsligt lyckades komma över massa miljoner på något sätt skulle man då ändra sin personlighet och tänka som många välbärgade människorna? Tror inte det men man vet aldrig.

Men då undrar man ju hur de ”höga” herrar/kvinnorna på t.ex. storbankerna tänker när dom inte är nöjda med  700.000 i månaden utan dessutom  behöver en bonus så dom orkar motivera sig att arbete ordentligt. Ännu  otroligare är hur dom tänker som ger dessa människor lönen och sedan försöka motivera det så det verkar rimligt för oss vanligt folk. Vad skall dom med alla pengarna till undrar man. Nu fick jag med detta igen,  en av mina hjärtefrågor . TiiHii.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lycka enligt Wikipedia,

Lycka är en känsla av varaktigt välbehag. Under de senaste decennierna har ett forskningsfält växt fram, lyckoforskning, som undersöker vad som skapar lycka i människors liv.

Lycka är ett belöningssystem som används för att premiera ett leverne i vilket våra behov tillgodoses. Lycka är därmed inte ett mått på framgångsrikhet då en framgångsrik person fortfarande kan vara olycklig. Undersökningar visar att människor i rika länder inte är lyckligare än dom i fattiga. Inte heller har stora lotterivinster, allvarliga sjukdomar eller materiella ting någon långvarig effekt på människors lycka. Exempel på några faktorer som har långvarig effekt för hur lyckliga vi känner oss är personlig status och respekt från andra människor samt att ha ett fördelaktigt utseende. Förutom miljöfaktorer så finns det stora individuella genetiska skillnader mellan olika individer som påverkar nivån av lycka. En majoritet av befolkningen anser sig vara lyckliga. Något som kan tyckas lite motsägelsefullt är att de flesta även tror sig vara lyckligare än dom flesta andra.

Lycka kan vara att flyga drake. Förresten har ni sett filmen Flyga drake – En mycket sevärd film..

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0