Nu skall jag fasta igen

Nej Jag är fortfarande ateist och har verkligen inte blivit muslim och dessutom är det inte Ramadan nu. Muslimernas fasta med att inte äta i dagsljus och sedan ta igen det vid mörkrets timmar under dygnet är inte samma sak som min ”riktiga” fasta.  Riktig Fasta är när man inte äter utan bara dricker vatten, juicer och the.

I min ungdom hade jag under en mycket lång tid ont i mina hälsenor. Under en träningsrunda i samband med detta träffade jag den legendariske maratonlöparen i Solvingarnas  Erik Östby. Erik var en riktig renlevnadsman och tyckte jag skulle försöka med att fast bort inflammationen.  Erik Östby fastade ända upp till 30 dagar t.o.m under sin fantastiska karriär med otaliga SM-Guld , EM start och  otaliga åldersvärldsrekord. I korthet förklarade han att genom att fasta behöver inte kroppen hålla på med matsmältningen utan all energi  använder kroppen till att rena kroppen och läka eventuella skador/inflammationer i kroppen. Var ju lite tveksam men efter 10 dars fasta kändes mina hälsenor bättre än på mycket länge.

Men varför fast nu då. Jo jag fortsatte faktiskt fasta ca 1 gång om året under ett 10-tal år för det kändes som en bra reningsprocess. Det är jobbigt de första dagarna men tro det eller ej men efter några dagar känner jag mig i alla fall starkare och piggare. Men sedan blev det ingen fasta på många år. Men när vågen för 10 år sedan visade 80kg dök fastan upp i min lilla hjärna igen. Jag vet ju att det enda långsiktiga sätter att gå ner i vikt är äta mindre och röra på sig mer. Alltså göra av med mer kalorier än man stoppar i sig. Alla andra fantasiska bantingstips som 100.000 tals människor lägger många miljonen kronor på är bara försök att hitta genvägar och tjäna pengar.

Men eftersom jag har mycket svårt att banta den riktiga vägen började jag fasta för 10 år sedan och gick ner 8 kilo och var både stolt och lycklig i alla fall i några månader.  Det tog ju bara ca 1 år så var man tillbaka uppe på mitt världsrekord på 80kilo igen. Sedan dess har jag nog gjort samma resa 5-6 gånger. Och nu är det dags igen. Vågen visar igen 80 kilo och Jag känner mig som en stor fet gris. Men denna gången skall jag lyckas att hålla vikten.  Tro det den som vill. Ni håller väl tummarna för mig. TiiHii.


Kommentarer
Postat av: Elisabeth Östberg

Försvinn bara inte. Fastar du under en vecka och går ner 8 kg så skulle ju dte räcka med 10 vveckor att försvinna på men d¨får gänget ingen tränare så håll dig vid liv och nöj dig med en vecka.

2011-10-23 @ 23:05:13
Postat av: Christopher

Kämpa på curre vi får sporra varrandra jag själv väger 95,1 mitt mål är att gå ner till 90 på 5 veckor sedan vidare 5 kilo per 5 veckor sakta men säkert.

2011-10-24 @ 12:13:17
Postat av: Ok det var därför du inte kom o åt igår

2011-10-27 @ 14:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0