Flyg eller buss

Befinner mig i Spanien i närheten av Barcelona på semester en vecka. Det mest naturliga och vanliga är ju att ta flyget hit. Och i vanliga fall brukar jag mer eller mindre betrakta dom som tar bussen ner som galningar. Varför? Jo för det e ju så fruktansvärt jobbigt, obekvämt och tråkigt!

Men förra året ”tvingade” min fru med mig på blivande svärsonen bussgolfresa till Loret del Mar 8 mil norr om Barcelona. Men efter dessa båda resor har jag tro det eller ej omvärderat mina åsikter om bussresor. Där ser ni även jag kan ändra mig. TiiHii. Lena och jag spelar ju inte golf själva men vi går med som s.k. caddy dvs trunkbärare. Men e det fint väder stannar vi hemma på hotellet och solar eller annat.

Och visst får man lite ont i ryggen under bussresan, speciellt när man skall försöka sova.  Och visst tar det längre av ens enormt dyrbara tid än att flyga. Men det finns andra positiva värden som överväger.  Naturligtvis beror det mycket på personsammansättningen, reseledarna betyder mycket, buss-schaffisarna en hel del och inte minst din egen inställning. Det går ju inte att sätta sig i bussen och sura hela resan och tycka synd om sig själv.

Vår bussresa startar från Heden kl 7 på morgonen där det plockades upp 20-talet golfare. Efter stop i Kållered, Halmstad och i Helsingborg var bussen ”full” dvs. 35 personer. Ålder mellan 20-75 år ungefär 50-50 på könsfördelningen. En salig röra alltså. Efter några timmar när det börjar bli lite segt tar reseledaren fram första tävlingen/utmaningen. Vi tilldelades ett antal ord vars bokstäver var helt omkastade och vi skulle försöka hitta dom riktiga orden. Alltså något annat att tänka på igen på resan. Var 3:e timma blir det toalett-stop vilket också är kul att se hur olika stoppens karaktär är. Tyskland naturligtvis rent och fint. Frankrike precis tvärt om och Spanien något mitt emellan.  Var 6:e timma stop för mat och samma olikheter med maten och matställerna i de olika länderna som på toalett-stopen..

Förresten under resan är det full service i ”bussbaren” genom att man kan beställa dricka, kaffe, öl, korv o bröd, Irish coffe,  whiskey "and you name it” till självkostnadspris. När det börjar bli tråkigt igen kommer en ny frågesport. Denna gången skall vi identifiera 250 dåliga kopior på foton av kända och mindre kända ansikten. Denna gången en lagtävling mot en annan bussresa.  Betyder att vi ”måste” börja prata med varandra och lösa uppgiften. Sen sover vi en stund. Efter frukosten skrattar vi oss igenom Solsidans 8 första avsnitt och vips e vi framme i Barcelona.

På bussresan har vi lärt känna varandra och kommer att göra det ännu mer i veckan med bl.a. prisutdelning varje kvälli hotellets bar där pristagarna ”måste” berätta var sin historia eller sjunga, spela gitar eller annat trevligt, när dom går fram och får sitt pris. Golf spelas på 5 st. fantastiska golfbanor runt staden och ibland stuvas det om i bollen (4mannagruppen som spelar ihop) så man för bekanta sig med nya människor. Efter några dagar är det ingen som skäms att gå fram vid prisutdelningen för då känner vi oss som en hel stor familj och skrattar tillsammans.

I samband med dessa bussresor måste jag erkänna ytterligare en  åsikt som jag fått ändra på. Nämligen att det stora flertalet golfare är direktörer och högfärdiga människor med stora feta plånböcker. Så kanske det var på 70-talet, vad vet jag,  men jag har bara träffat vanliga knegare som du och jag. Se där visst kan jag ändra mig!


Kommentarer
Postat av: Morgan Persson

Betyder det att du inte betraktar mig som en galning längre?

2011-10-30 @ 23:09:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0