Äntligen helg.

Med överskriften associerar nog dom flesta till att äntligen är man ledig från jobbet. Nej så är inte fallet för mig eftersom jag råkar älska mitt jobb och går med glädje och förväntan till jobbet ”varje” dag. Tänk att ha ett jobb som man inte trivs med och bara längtar till helgen för att slippa jobba några dagar. Jag har själv varit i den situationen för många år sedan och det var inte roligt.

Varför längtar jag till helgen om det inte är för att slippa jobba. Jo, var fjärde helg har jag och min fru Lena förmånen och glädjen att få ta hand om Kim. En liten underbar autistisk kille på 6 år som skänker enorm glädje var 4:e helg. Dessa helger är annorlunda eftersom Lena och jag alltid hittar på lite extra roliga grejer tillsammans med Kim. Lena är fantastisk på att hitta på enkla saker som Kim tycker om och samtidigt gör vi något tillsammans. Det behöver verkligen inte vara stora fantastiska äventyr för att vara roligt. Kim nöjer sig med det mesta. Nu i helgen tex började vi med att på fredagen gå bort till Tuvevallen och titta på ett gäng fotbollsungdomar som tränade fotboll. Kim gillar att bara stå och titta för det händer ju något hela tiden. Ännu roligare är det när vi lånade en  bollen och sparkar till vandra en stund. Han skrattar nästan hela tiden. På vägen hem gick vi in i Tuve ishall och kollade ishockey som han också älskar att titta på för där händer också något hela tiden. Roligast är det när någon ramlar på isen då skrattar och jublar han högt.

Kim älskar att fladdra med gardiner

I dag lördagen delar Lena och jag på oss på förmiddagen. Hon tar med Kim till Alingsås och tittar på en kompis som skall rida. Det gillar nämligen Kim också. Själv åker jag till Skatås för att vara med på den traditionella lördagsträningen där ”alla” friidrottsklubbars medel och långdistansare kör långa intervaller tillsammans. Senare på dagen blir det besök på Liseberg med Kim.

Nu när våra egna 3 barn är stora och utflugna var det Lenas ide att vara s.k. stödfamilj eftersom hon både saknade att ha barn runt sig och verkligen älskar barn.  Själv var jag lite tveksam i början men är oerhört tacksam att jag blev övertalat.

Jag vill verkligen uppmana er där ute att ta chansen att vara stödförälder om ni har funderat på det. Slå till det behövs många. Lite jobbigt innan det blir av eftersom det är ett antal möten och ifyllande av papper innan det kommer igång. Vi har i alla fall aldrig ångrat oss utan det har verkligen gjort att man riktigt längtar till att det blir helg.


Kommentarer
Postat av: Morgan Persson

Fantastiskt bra att du och Lena gör detta

2011-10-01 @ 21:30:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0