Vad är rätt och vad är fel

När det gäller matematik är det ju inte svårt att veta vad som är rätt och fel. Ingen kan ju argumentera mot att 2x4 är 8. När det gäller fysik, kemi, och en hel del andra exakta  vetenskaper  är det samma sak.

Men när det kommer till mer subjektiv bedömningar blir allt mycket svårare. Och inte minst tyckande om saker och ting. Ta t.ex. Zlatan som halva Svenska folket ”hatar” och resten tillsammans med mig ”älskar”. Hur kan vi se så otroligt olika på en fotbollsspelare och person, undrar man ju. Politik kan vara samma sak. Men här får man nog ”skylla” en hel del på arv, miljö o uppfostran som starkt påverkar ens värderingar tror i alla fall jag. Eller mode – var är snyggt och inte snyggt.

Den som skriker högst har ju ”inte alltid” rätt snarare tvärt om. Det gäller naturligtvis inte minst mig själv. Jag tycker ofta att jag har rätt och är ofta väldigt övertygad om det och många tycker säkert med all rätt att jag är alldeles för aggressiv i mina diskussioner. Det är verkligen inget jag eftersträvar. Snarare tvärt om skulle jag vilja vara lugn oberörd som tex många duktiga politiker när jag är förbannad. För det inger ju dessutom, lite konstigt nog kanske, också betydligt högre respekt att vara lugn. Men nu är jag som jag är och får försöka leva med det. Folk som känner mig har kanske visst överinseende med det hoppas och tror jag i alla fall. Men vem vet vad som rör sig i en annan människas tankar? Dom flesta kanske tar mig för den jag är men många kanske hatar mig för mitt sätt att var. Jag tror och hoppas inte det men man kan ju inte vara helt säker!

Samma sak är det när det gäller träning. Som medel o långdistanstränare har jag en bestämd åsikt om vad som är rätt och fel i träning. Eller rättare sagt vad som är viktigast respektiver mindre viktigt i träningsupplägget. Jag är ”helt säker på” att det absolut viktigaste är att lägga en grund och utveckla syreupptagningssystemet och syreupptagningsförmågan vilket  enligt mitt förmenande, och det gör man bäst genom att springa många mil i varierande tempo. Andra menar  t.ex. att teknik, snabbhet, styrka, höghöjdsträning etc. är viktigare än jag tycker.  Det ena uteslutet naturligtvis inte det andra och jag tränar också dessa kvalitéer. Men utan en mycket bra syreupptagningsförmåga, som medel och långdistanslöpare, hjälper det inte om du springer helt tekniskt rätt, gör 10 blankt på 100m eller är stark som en oxe.

Skall försöka vara lite mindre aggressiv i diskussioner men kan inte lova någonting. Det är ju tyvärr oerhört svårt att ändra sina ofta medfödda personliga karaktärsdrag, eller hur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0