Dödshjälp - ja naturligtvis

Läkarassistans vid dödshjälp är bara tillåtet i Schweiz, Nederländerna och Belgien. I Sverige är det lite konstigt nog inte kriminaliserat så länge den avgörande handlingen utförs av patienten själv, men läkaren kan ändå riskera att bli av med sitt läkarlegitimation. Om läkaren däremot handgripligen hjälper patienten att ta sitt liv är det att betrakta som mord.

Jag är helt för att få bestämma över mitt eget liv i detta avseende. Varför skall inte jag själv få bestämma när jag vill dö? Varför skall jag tex behöva pinas om jag vet att jag är obotligt sjuk och skall nödvändigtvis hållas vid liv med droger och värktabletter. Varför skall jag behöva hållas vid liv till stora kostnader för samhället, när pengarna behövs till mycket annat viktigare? Dessutom kanske man skulle kunna använda några av mina organ till andra som vill leva vidare! Naturligtvis skall det kanske finnas någon form av regler så inte vem som helst, när som helst, vill ha hjälp att helt plötsligt avsluta sitt liv.
Det finns naturligtvis, som i allt annat, tusen argument emot att inte tillåta dödshjälp tex. att det är synd om omgivande människor, att man kan ångra sig, medföra mindre anslag till forskning, förtroende för vården skulle minska, att det är oreligöist, att det är fegt eller ännu dummare att det skulle öka negativa synen på handikappade och sjuka människor.

Varför tycker ”man” det är så synd om hundar och katter när dom är sjuk/skadade och då är det helt plötsligt väldigt humant att avslutad deras liv. Dom stackars djuren har ju inte ens en egen chans att säga sitt. Nej vi människor vet och bestämmer helt att nu får/vill dom inte leva längre.

Varför skulle då inte en dödsjuk människa kunna få sluta sitt lidande på ett värdigt sätt lika självklart som djuren?

 

En skylt med ett självmordsförebyggande budskap.

 

Jag skulle faktiskt vilja gå ett steg längre. I Sverige är det ca 2000 personer om året som lyckas ta sitt liv och hela världen runt 900.000 enligt WTO. Varför skall man inte få bestämma över sitt liv över huvud taget. Är det inte bättre om man fick avsluta sitt liv lite värdigare än att bli upp-plockad under en bro, eller mossad framför ett tåg?
Nej jag vill inte gå omkring o vara orolig att få lida och vara till last för min omgivning o samhället under slutskedet av mitt liv. Jag vill kunna bestämma själv när jag vill lämna in.

Precis som det var syndigt att skaffa barn utomför äktenskapet för ca: 100 år sedan, otänkbart att kvinnor skulle få rösta för 75 år sedan och att homosexualitet betraktades som en sjukdom för bara 40-talet år sedan, inte minst som vanligt i de religiösa och/eller konservativa kretsarna, tror jag att det kommer att se annorlunda ut med dödshjälp i framtiden.

Har inget bra svar på hur det skulle organiseras men är övertygad att det kommer att bli verklighet med dödshjälp inom en snar framtiden.

 


Kommentarer
Postat av: Jeremy Pryce

Intressant syn på det Curre....



Jer

2011-11-28 @ 22:24:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0