Lena ett föredömme

Det kom ett brev från Lena. Vilken Lena undrar många naturligtvis! Lena Jansson är ingen människa av stora ord. Men den som lärt känna henne förstår att det är en fantastisk lugn, intelligent och empatiskt människa. Jag försökte i ett år få med henne i Utby IK´s styrelse. Tidigare hade hon varit aktiv, ungdomsledare och styrelsemedlem i GKIK. Lena är välutbildad och professor eller något liknande i något för mig svårbegripligt ämne.  Ville nog vara med i styrelsen men ville inte binda upp sig eftersom hon sökte jobb ”all over the place”.

Jag såg henne ofta träna själv och ibland med en tjejkompis. Något år senare fick Lena jobb i Halmstad som miljöinspektör och flyttade dit. Under tiden hon bodde i Göteborgs ställde hon ofta upp som funktionär inte bara hos oss i Utby IK utan även bland andra klubbar. Och även sedan flytten till Halmstad kommer hon ända till Göteborg och hjälper till när vi behöver hjälp i våra stora tävlingar. De ni!

Så när det kom ett brev i dagarna från Lena som berättade att hon haft en ledsjukdom en längre tid och att det äntligen börjar bli bra blir man ju riktigt glad. Lena berättar att hon;

”har försökt  bedriva någon form av träning, men aldrig lyckats då mina leder reagerat negativt och har gått på motgång efter motgång. Efterhand har jag lärt mig vad som fungerar och inte, och för ett år sedan ungefär började jag på nytt med en ny träningsstrategi som innehåller väldigt allsidig träning, ganska mycket rörlighetsövningar och lite lite tid på löpband varje gång (jag vill ju kunna springa igen). Träningen stegras väldigt sakta och försiktigt. För knappt två månader sedan var det premiär för mig att springa (lunka) några km utomhus. Detta har jag gjort några gånger nu och det har känts ok. Igår sprang jag 5km och det kändes bra!! Jag har inte kunnat göra det på flera år så det känns ganska fantastiskt! Det går knappast fort, men det känns bra i kroppen! Så jag hoppas att det kan hålla i sig nu och att mina leder fortsätter att vara snälla mot mig”.

När man tänker efter finns det säkert många Lenor i ens omgivning. Men dessa ofta försynta människor gör inget större väsen av sig till skillnad från mig själv och liknande "gaphalsar". 
I mina ögon är du en fantastisk människa och ett stort föredöme som människa! Stort LYCKA TILL önskar jag och många med mig här i Göteborg…..


Kommentarer
Postat av: Lena

Hej Curre!

Tack så mycket för dina fina ord! Jag är dock långt ifrån professor och miljöinspektör är jag inte. Jag arbetar på Halmstad sjukhus med läkemedelsfrågor och patientsäkerhet.

2011-12-11 @ 11:39:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0