Historien om den blinde uteliggaren Abbe

Här kommer en sammanfattning av Lasse Lindbergs engagemang för en uteliggare i Göteborg. Hur han startade en Facebooksida  "Ensam på en Parkbänk i Göteborg!"  som idag har över 3200 medlemmar.


Tack Lasse för din fantastiska insats

Här kommer Lasses sista inlägg i kortversion.
Idag, exakt en månad senare, och på samma klockslag, 14.30, klev Jag  och Abbe in på Dahlheimers Hus för att han skall få bo och leva där tills en godtagbar permanent bostad har ordnats (på gång!).
Denna lösningen satt väldigt, väldigt långt inne, och krävde mycket övertalning ifrån vår sida, innan det accepterades!
Men, någonstans i alla människor, finns ett hjärta, även om man ibland undrar om vissa sålt det till, Ja…, Ni vet vem!

Vänner, Detta har varit den mest arbetsamma och påfrestande månaden i mitt liv, men mitt hjärta och vetskapen om alla Ni därute, har givetvis sporrat mitt engagemang. Att det skulle krävas att bli en ”riktigt jobbig jävel” för dem som har svikit honom, det hade Jag inte räknat med ifrån början. Att se en blind pensionär bli både utnyttjad och förnedrad, det kunde Jag bara inte tillåta.
Historien om Abbe, är givetvis på intet sätt slut i och med detta, det återstår väldigt mycket, men det som hänt idag, är ett mycket viktigt delmål som bara för ett par dagar sedan, kändes extremt fjärran.
Idag har Jag alltså checkat ut Abbe från det fantastiska vandrarhemmet Dalagärda, som så tacksamt har hyst honom med ett enormt gott hjärta, då inga andra vandrarhem i Göteborg ville ta emot honom. Ni, ALLA människor därute vid S:t Jörgen, som hjälpt Abbe nu i över 3 veckor…Ni är bäst!!!
Jag bugar djupt!!!
Det har kostat ungefär 9.000:- denna månaden med boende och lite andra omkostnader som läkarbesök, medicin, färdtjänst etc. Det hade aldrig varit möjligt utan alla Er underbara människor som donerat pengar till det Bankgiro som SEB snabbt hjälpte mig att öppna. Kontot kommer nu fortsatt att arbeta för utsatta i samhället, var så säkra. Vi hoppas göra en Artist/Musik gala i Vår till förmån för dem samma, återkommer självklart om det.

Alla Ni som varit med och fortsätter att donera medel till detta konto, kommer att premieras längre fram. Ni anar inte hur tacksam Jag är!!!
Vänner i övermorgon är det Julafton, och bara tanken på att Abbe nu inte kommer att vara ensam, är helt fantastisk. Ingen borde vara ensam den dagen.
Vi lever i en cynisk värld, full av saker som Vi alla måste hjälpa till med att ändra på. Vi kan tillsammans starta med att göra Vår egen stad, Göteborg till en bättre stad att leva i. Jag är tacksam för att Göteborgs-Posten numera axlar en stor roll i att avslöja alla korrumperade pajasar som nästlat sig in i den värld som Vi faktiskt tillsammans försörjer. Jag hoppas onekligen att de fortsätter att nysta upp oegentligheter från det dolda.
Jag har i Abbe´s ärende en hel del kvar att göra med Min lilla sopkvast, men det får vänta ett tag till. Jag åker med min Cecilia och våra småkillar på semester nu på nyårsafton för att träffa Vår äldre son, som studerar i USA. Jag kommer förhoppningsvis att återvända hem utvilad och på starkt på G igen den 16 Januari. Jag skall ju även bistå Abbe i ett tingsrättsmål den 3 Februari.
Kanske finns det ett visst hopp för människovärdet och empatin trots allt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0