En tankvärd dikt

 

Tro det eller ej men jag läser faktiskt dikter ibland. Kan inte undanhålla er en fantastisk dikt jag hörde på radion för någon vecka sedan. Var på biblioteket och några bokhandlare men ingen kände igen dikten. Till slut hittade jag författaren, letade upp hans namn på eniro och bad honom skicka häftet till mig för 89 kr.

Diktsamlingen heter  DE FINASTE ÅREN …    av Paul ”Ajö” Trewe

Dikten jag hörde heter     AV VEM FICK DU TRÖST ?

 

En sådan underlig värld vi lever uti
jag skäms, av dess lagar och seder
där religionen styr tycks allt värre bli
Som en farsot över jorden den sig breder.

Man mördar sin nästa i Herrens namn
medan flickebarn ej tillåts födas
Uti extatisk glädje tas små gossar i famn
när deras systrar stympas och dödas.

Världen är galen och styrs av dårar
Kvinnan är svag medan mannen har makt
Det regn som faller är kvinnotårar
Religionen är grundad på kvinnoförakt

Trots att hon gav dem livet, hon gav dem töst
Vem gav då mannen rätt att plåga
Nog somnade du mätt vid moders bröst
för att som ett blossväxa upp till en låga

Få ett slut på gamla djävulska seder
Behandla kvinnan som det unikum hon är
Ty bland religionens labyrinter det virrvägar leder
skriva av män som förakt inom sig bär.


Nu kanske en del tycker att detta stred mot mitt blogg-mål att skriva om människor och händelser som skall ge en mer positiv värld.

Men jag tycker precis tvärt om nämligen att utan religion blir världen absolut en bättre plats att leva i.

Har full förståelse och respekt för människor som är religiösa. Att det ger dom frid i sinnet och en ”bok” där men hittar sanningen och inte behöva tänka själv.

 

 


Kommentarer
Postat av: Silvia

Den var riktigt bra!

2011-08-11 @ 13:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0