Äventyret fortsätter dag 2

Jag sov verkligen som en liten gris första natten. De 2 tidigare nätterna hade ju varit riktigt dåliga pga. flygresa och sista natten hemma pga. av förkylning. Mitt rum har ”naturligtvis” ingen air-conditioning och lyhört som bara den. Var så trött så hörde ingenting i natt. Får se hur det går i fortsättningen.

 

Dags att gå ut och äta. Frukost ingick i rummet. Erbjöds getnjure men avböjde, utan det blev äggröra, bröd, kaffe, te och ”juice”. Te och maten ingick i logikostnaden men inte kaffe och juice, så nu vet man det till nästa gång.

 

Middag vid 6-tiden och vi blev körda av Rahiimas mosters chaufför. Vi gick in och dom visade oss ett litet rum att äta i. Men jag ville hellre äta tillsammans med alla andra ute i friska luften ute i salongen. Efter lite diskussion som tydligen berodde på att Rahiima är en kvinna så fick vi ändå lov att sitta där bland alla andra gubbar. Naturligtvis frågade jag Rahiima om hon eller hennes moster skulle kunna få dåligt ryckte men det sa hon att hon inte brydde sig om.

Jag åt lax och när maten kom insåg jag att vi kan kanske ändå skulle ”låst in” oss i ett litet rum för nu fick vi ”miljoner” nya kompisar i form massor av flugor. Försökte förtvivlat vifta bort dom medan jag snabbt åt upp delar av maten. Så nu vet man det!

 

”Alla” vuxna verkar ha mobiler men inte använder dom så enormt mycket som vi hemma i Sverige. Kom och tänka på vad Suldan berättade för mig när jag frågade honom, vid tillfälle, vad man gjorde som barn efter mörkrets inbrott när han bodde här i Somaliland och inte hade mobil och TV?

”Vi samlades familjen och snackade om vad vi gjort under dagen och kanske vad vi skulle göra nästa dag. Ibland berättade också de äldre männen historier om vad som hände när dom var unga och ibland vad som händer ute i den stora världen”.

Kanske därför jag upplevt att Somalierna hela tiden håller igång och pratar och pratar hemma i Sverige. Det verkar vara ett sunt sätt att lära känna varandra och förstå varandra. Innehöll säkert också en hel del hjärntvättning av islamska religionen från dom äldre. Inget gott som har något ont med sig och tvärt om ;)

 

En normal tvärgata. Alla bor naturligtvsi i egna hus. Har ännu inte sett några lägenhetskomplex i alla fall.
 

Hoppas ni inte tycker att jag försöker nedvärdera livet i Somaliland. Det är verkligen i temeningen men man "måste" ju ta framolikheterna med Sverige.  Det är fattigt och kanske 100 år efter oss i levnadsstandard och mycket annat. Dessutom har dom en helt annan kultur och religion vilket dom nu levande inte kan lastas för. Men man har också mycket gott i sin kultur som t.ex. att man hjälper dom som har det svårt både inom familjen och klanen. Sedan förväntas man ju dela med sig vid tillfällen när man själv har det bra. Det är ju en av anledningarna att nästan alla Somalier som bor i Sverige skickar pengar till sina förhållandevis fattiga släkt och familjemedlemmar i sitt födelseland.  

 

I det avseendet tycker jag faktiskt att Sverige och stora delar av västvärlden ligger efter. I Sverige o västvärlden har man blivit alldeles för egoistiska och giriga. Och det konstiga är de som haft turen att bli rika på olika sätt, inte sällan är värst! Många av dom kan inte riktigt fatta att dom haft turen att födas i t.ex. ett av dom fantastiska Skandinaviska länderna och med alltigenom goda förhållanden och kanske dessutom i ett redan välbärgat hem som har allting. Många kan heller tyvärr inte sätta sig in i vilket helvete det kan vara att fly från krig, förföljelse eller ”bara” ren fattigdom – utan vill skicka tillbaka dom dit dom flytt ifrån. Ja dom kan försöka försvara sig med att alla inte är i behov av hjälp. Visst kan det vara så att några ”fuskar” men det stora flertalet kommer att få ett helvete och kanske skickas in i döden om man skickas tillbaka.

 

Förresten så hade jag också ljugit för migrationsverket om min ålder eller annat om det behövdes för att slippa gå ut i krig och dö och kankse ännu värre döda andra människor speciellt för någon jävla religions skull. Hade inte du ljugit då ?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0