Lite om resa till Cuba

Resan till Kuba började dåligt ...

Semesterresan till Kuba med min numera särbo Lena skulle avgå Måndag 4 september.
Glad i hågen körde Anders Prytz oss till Landvetter kl 4.00. Men icke sa Nicke,
vi fick inte åka med. SnurreCurre hade klantat sig igen och uppfattat att det räckte
att köpa Visum vid ankomst till Havanna, precis som vi gjorde i Etiopien och Sydafrika!
Men så var inte fallet! Hade säkert funkar om vi kommit till Havanna men flygbolaget
vägrade låta oss åka dit.

Men fick istället chansen att gå till Flunsåsparken på Tisdagen och lyssna på den otroligt
rolige och Claes Malmberg. Så det gjorde verkligen inget att vi missade ett par dagar på
Kuba. Har inte skrattat så mycket någon gång under 2017. En helt underbart rolig människa
som skämtar mest om sig själv och "kapitalismen" på ett snyggt sätt!

Nytt försök denna gången 3 dagar senare med Visum, men nu med risk att en orkan Irma
skulle stoppa oss! Vi kom iväg till Kuba till slut i alla fall!

"Naturligtvis" behandlades vi "stormrika" turister och bodde mycket lyxig och behandlades
som kungligheter!

Fattigt var det men dom flesta verkade samtidigt vara lyckligare än oss "rika" som har allt.
Och otroligt mycket vackert att titta på för en "gubbsjuk" 64-åring!
Sverige var himmelriket för vår fantastiske guide Frank och några till under resan,
eftersom vi hade 4 fantastiska omväxlande årstider, jämlikhet, demokrati, .....
När jag sa att Svenskarna gnäller om allting och inte minst vädret och delar av
folket är deprimerade, hade han/dom svårt att tro mig!

Orkanen Irma, ställde till det lite grand, drog förbi och bara snuddade Havanna,
trodde jag första orkan-natten. Icke sa Nicke! Resebyrån ville flytta oss till ett nytt
Hotel så vi satte oss glatt i en Taxi som inte kom någonstans eftersom det var
avstängt överallt. Tur för oss skulle det visa sig för just det tilltänkte hotellet drabbades
illa av orkanen och hade vatten upp till midjan dagen efter.

Vi tog taxin tillbaka till vårt säkra Hotel där man naturligtvis upplevde regn och blåst men i säkerhet mitt inne
i Havanna. Tur Skall utmana ha ibland!
Tyvärr var vi utan ström dvs. Air-conditioning (ett rent helvete i värmen) Svettades som den gris man är,
speciellt på natten! Men allra värst inget internet😢😢. Vi gick ner o kollade stan dagen efter - ingen rolig
syn på många ställen med meterhögt vatten på gatorna.

En liten fin historia när vi såg en hund som höll på att sugas ner i denna kloak och en man sprang fram o fick tag  i hundens huvud/hals och räddade livet på den. 💕Och gav folkets jubel..

Efter några dagar kom elektriciteten och internet tillbaka😜

Halva tiden har gått! Då träffar vi ett trevligt par vi drar runt med några dagar. En från Australien och en
från USA som nu båda nu bodde i Australien. Gubben måste ha tjänar ”a lod of money” i gas/oljeindustrin.
Han var 54 år och hade gått i pension. Dom var på resande fot hela tiden! 110 länder har dom avverkat!
Kvinnan var en mycket trevlig, för hon hade samma åsikt om USA, som jag, och det mest som gällde politik
faktiskt. T.ex. att amerikaner är lika hjärntvättade precis som muslimer och andra typer av hjärntvättning
"all over the place"!

Visste inte att det är förbjudet för amerikaner att besöka Kuba. Paret vågade därför inte tala om för sina
amerikanska vänner att dom varit på Kuba och åkte en omväg via Mexiko för att inte bli avslöjade på vägen
till släkten i USA.!

Damen som ägde det fina rummet vi i bodde i  var gift med en man som bodde i Australien och hade 4 barn,
3 barn bodde utomlands i Norge-Barcelona och Las Vegas - bara yngste dottern kvar! Mycket konstigt.
Hon gillade nog inte systemet😂. En dag kom hennes pojkvän (En irländare som bodde på någon ö 45 mins
flygväg därifrån) så hon fick nog sitt sexbehov tillfredsställda!

Skönhetsidealen finns ta mig fan här också "naturligtvis" speciellt i den yngre generationen.  Såg en kille
kanske 15-16 år gammal raka benen långt upp i skrevet helt ogenerat! Men lite konstigt kanske då att se
kvinnor klä sig så man såg kroppskurvor tydligt - även de riktigt välbärgade utan att veka skämmas eller
bry sig!  Red på häst för första gången på riktigt, efter att blivit övertalat av Australiensaren, i 2 timmar och
det var skitkul! Vi red bl.a. i riktigt geggig lera där som stackars hästarna gick i gegga tiol knäna.

I Havanna försökte var och varannan lura oss att köpa allt möjligt mest cigarrer! Men på landet i tex Vinales
där vi bodde i 2 dagar, verkade människor ärligt hjälpsamma utan att luras! Och mycket mer till freds med
sig själva!

En första riktiga ridtur i hela mitt liv...Skitkul var det..

Alla man pratade med var verkligen trevliga o tillmötesgående. Efter ett tag fattade man också att det inte
var någon ide att ge dricks. Det gick ju ändå i en gemensam kassa som delades av alla och av det gick
dessutom en del till staten.

Det finns 2 valutor. En för oss turister och en för vanliga kubaner, som var värd 24 ggr än turistvalutan.
CUC som valutan hette! Så löste man problemet att vi turister skulle betala mer än lokalbefolkningen
 Prisexempel vår valuta 1CUC = 10kr
Hyra ett jättefint rum 25 CUC =250kr/natt
Åka taxi 3 tim – ca 15mil – 80CUC = 800kr - 4 personer 200kr/pers 2 i bilen 400kr/person.
Äta ute 3-6 för middag 30-60kr
Drink 3-4 30-40kr
Öl 2-3 20-30
Klippning 10 = 100kr och tog 12 min!
Kvitto fanns inte någonstans så man måste ju lita på varandra, tror och hoppas jag. Misstänker att om
man försökte sko sig var nog "straffet" hårt av omgivningen ! Tex att han blev av med jobbet och svårt att
få nytt! Speciellt i lilla Vinales där alla kände alla! Säkert annorlunda i stora Havanna (2 miljoner invånare).

Lite kul att kineserna är här precis som i Etiopien. Nästan alla nya fordon var Kinesiska tex. elmopeder,
kinesiska bilar Geele, kinesiska grävmaskiner, alla nya taxibilar. Kineserna "are all over the place" där
man kan tjäna pengar!

Det vanligaste fortskaffningsmedlet på landet var faktiskt häst och vagn på olika sätt!

Tillbaka till Havanna
Sista dagen blev det Veteranbilsresa genom stan och äntligen för Lena en stund på stranden! Faktiskt riktigt
fin strand och det varmaste vatten jag känt i riktigt vatten i hela mitt liv!

Bilsäkerhet existerade inte

Dock längtar Kubanen till underbara Sverige med 4 årstider och vi till Kuba med sol och värme och i stort sett
sol varje dag! Sådan är nog tyvärr människans natur, att aldrig vara riktigt nöjd!
Till sist kan jag inget annat än notera att det verkar vara så att kvinnorna ger männen sexuellt var de vill ha
och tvärt om! Inte minst viktigt i ett bra liv😜

Hemfärden blev väl inte helt bra med 2,5 timmars försening till att börja med i Havanna. Våra TV apparater
på flygstolen visade sig vara kaput vilket ju är lite jobbigt på en 20 timmars flygresa. På ditrest konsumerade
jag 3 filmer, men nu fick man försöka sova bort tiden istället! Ett plåster på såren blev 60€ rabatt på nästa
resa med Air France.

Men inget som något gott med sig, förseningen gjorde att jag träffade 2 mycket intressanta människor.
En Ukrainare som spenderat 4 år i Norge studerande språk! En amerikansk militär som varit och försökt
hjälpa Ukainska regeringen med deras militärsystem! Båda verkade grymt smarta!

Vad säger man då om Kuba!
1 – det var så olidligt varmt! Olidligt de 2 dagarna evter orkanen när elen och Airconditioningen var ur funktion
2 - materiellt riktigt uruselt förutom för oss turister.
3 - att man som i alla fattiga länder blir smålurade här o där! Tex. -Cigarrgubbe lurade oss både på pris och
kvalité (bara för han skulle få mat till sina barn, sa han) och det kan man väl inte tacka nej till;)
- mamman med tjock mage och sade att hon var med barn och ville ha lite mat (inga pengar) och det slutade
med ganska mycket mat=pengar😜
-Vi åkte "cykelbil" och guiden sa priset skulle ligga runt 2-3pengar CUC, oVi kom överens om 5 CUC. När vi
var framme efter 2 km var det helt plötsligt 5 per person;(
Men för oss är det egentligen ”inga pengar” men aldrig roligt att bli blåst/lurad!
4-Och alla dessa jobbiga jävlar som frågade om Taxi så fort vi stack ut näsan genom dörren....

Fanns hur många Veteranbilar som helst - var ofta också Taxi.

Men hellre hjärntvättad (för det är vi alla på något sätt mer eller mindre) i Kubas kultur där man lever ett till
synes stillsamt liv och hjälper varandra och inte oroar sig över vädret, sin ekonomi och framtiden.
Än att vara kapitalistiskt hjärntvättad och stressa och arbeta ihjäl sig för att kapitalägarna skall bli ännu rikare
och bara tänka på dig själv, slå sig fram och skita i alla andra!

Men var man än är och hur bra man har det, så får jag säga att hemma är väl ändå bäst?

Alla barnen hade samma kläder. Olika för lågstadet /röd) mellanstadet (röd) högstadiet Gula

Lena var naturligtvis också ute och red..

Fantastisaka grottor fans det. Vi åkte båt igenom dom..