Tågtrafien.


Idag fick jag själv upptäcka vad den nya fria konkurrensen inneburit inom tågtrafiken. 
Det är ju alltid så att om man själv inte blivit drabbad har man ingen aning om hur det förhåller sig.

Glad i hågen hade jag köpte en sittplats (via SJ appen) från Kastrup/Köpenhamn till Göteborg!

Först skulle man gå igenom ännu en passkontroll innan man fick gå ut på perrongen. Det har man ju läst om i tidningarnas efter Sveriges strängare invandringspolitik och nu fick man uppleva det live. 
Sedan var tåget försenat 12 minuter den korta vägen från Köpenhamns Central som skulle ta 4 minuter.

 

Nå i alla fall skall bli skönt att sätta sig på sin plats 44 i tågvagn 4. Döm om min förvåning när det inte fanns någon vagn 4 (inte heller plats 44) och fick vara glad att jag överhuvud taget fick en ståplats i det 4 vagnar korta tåget.  Många kom inte ens med tåget utan blev kvar arga helt förklarligt på perrongen.! En förklaring via högtalare fick vi så smånning om, nämligen att man inte lyckat skrapa ihop mer än 6 vagnar mot 10st planerade. Inte kul om man som jag, betalt 521kr för resan! 


Så en mycket trång ståplats med massa andra, med jobbiga resväskor, blev det till Malmö Central, där vi utan förvarning blev avkastade och fick stressa till ett tåg längre fram! Härligt äntligen till ett riktigt tåg.! Så jävla härligt vet jag inte om det var. Fanns nämligen mycket begränsade platser för oss med stora resväskor och alla regler måste ju följas så det slutade med väskan i en vagn och jag i en annan. Ni som tror att jag höll på att explodera har rätt! Men fick i alla fall nu en egen sittplats.

 

Gött att äntligen få lite att äta! Men det fanns naturligtvis inte någon restaurangvagn som på SJ's tåg. Synd att jag inte åt i Köpenhamn då, när jag hade gott om tid! En liten automat med lite oätliga varor fanns. Inget kaffe heller så huvudvärken närmade sig när man missat 3-kaffet.

 

Det konstigaste av allt är nog ändå att jag köpte och betalde biljetten i SJs App och fick åka Öresundståget som väl ändå inte är ett SJ tåg? Någon som kan svara på det? 

 

Hur mycket försenad innan jag kom till Göteborgs vet jag inte – för jag är inte framme ännu.

 

Det är väl helt underbart med fri konkurrens.  I alla lägen blir det säkert bra för kapitalägarna som suger ut vad dom kan och skiter fullständigt i långsiktighet. Man får hoppas att man hinner stoppa det i skolväsendet innan det är för sent och har gått för långt. Halleluja 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0