Sydafrika Apartheid

 

Oerhört tydligt att Apartheid finns kvar i Sydafrika. Inte på papper för det avskaffade Mandela 1994 när han blev president. Men det är fruktansvärt tydligt fortfarande. Om jag som vit börja prata med en svart servitör och det kommer en vit förbi slutat hon kommunicera med mig direkt. Inte minst om det är chefen själv. Har gjort det flera gånger bara för att se att det inte varit tillfälligheter.  Hittills har jag inte sett en chef vara något annat än vit i affärer-restauranger eller dylikt. Har heller nästan aldrig sett en vit som serverad på restaurangen, baren eller något ställe. Dom står bara och övervakar och dirigerar.

 

Alla taxibilar har svarta förare.  Vita människor äger egna bilar och behöver därför inga taxibilar. Svarta har inga bilar och behöver därför åka Taxi. Taxi är Minibussar som oftast tar ett 12-15 personer i bilen.  ALLA vita sydafrikaner kör fina bilar ofta statsjeep. De mycket få svarta har riktiga skrotbilar. Boendet är likadant, naturligtvis. De vita bor i stora fina hus med höga staket runt (inte sällan elstängsel) och skyltar att inkräktare skjuts. De svarta bor utanför stan i kåkstaden.

 

Allt e så sjukt i mina ögon. Men det är klart att det var ju inte länge sedan de svarta inte fick åka i samma buss, gå i samma skola, gå i skola över huvud taget, gå på samma toalett, gå på samma sida gatan som den vita härskande befolkningen.

Det kommer naturligtvis att ta generationer innan det blir någorlunda jämlikt mellan svarta o vita. Först av allt måste ju de äldsta generationerna helt enkel dö bort. Sedan måste alla svarta gå i skolan och studera och utbilda sig.

 

Igår fick jag för mig att fråga städerskan på vårt hus om jag fick komma och hälsa på hemma hos henne i kåkstaden! Hon hade berättat att hon hade 2 barn och man där hon bodde. Hon började bara skratta och såg kanske lite chockad ut. Fick inget svar. Nästa dag kom hennes mamma och ville hälsa på mig. Antagligen för att kolla vad jag verkar vara för konstig viting.  Men fortfarande inget svar på om jag fick hälsa på henne. Nu frågar jag inte mer utan hon får ta initiativet annars kanske hon känner sig tvingad. Det kanske är väldigt skämigt att ta hem en vit och alla undrar kanske va fan gör den galne mannen där. Hon kanske blir mobbad för det. Eller så är det en fjäder i hatten. Vad vet jag?

Blev inte religion i dag heller….


Kommentarer
Postat av: Elisabeth Östberg

Blev inte relion nej,. Igår snackade jag med en från Malawi som jobbade på vårt vandrahem och han menade att "den jävla relionen gör att många svarta inte litar på sig själva och sin egen förmåga att förändra situationen för dom litar mer på Guds förmåga än sin egen. Den dag dom svarta kommer att tro mer på sin egen förmåga än Guds så kommer mycket att förändras i Sydafrik" Tack för mig Curre och en fortsatt trevlig vistelse i Dullstrom.och hälsa.

Svar: Yes. Religionen kommer nog snart. Kan inte hålla mig!
currestankar.blogg.se/curre

2017-01-07 @ 09:00:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0