Så var mitt år 2016

En del har fått detta personligen hem i lådan. Och ni får vänta tills i morgon för något nytt.

Kanske lite för långt för en del också. Lovar att det blir ett mycket kortare inlägg i morgon...

Tyvärr orkar inte min uppkoppling med att få in foton i texten....

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mitt 2016

 

2 januari iväg på årets första träningsläger till ett riktigt bra ställe i Spanien, Palo Alto, som Torbjörn Nilsson i MAIK hittat. I strålande väder tillbringade jag tiden 2-13 jan där med ”hela” mitt träningsgäng.

 

Extra skönt när vi samtidigt fick vi höra att vintern kom till Sverige med snö och  -10 grader när vi var borta.

Väl hemma kom ännu mer snön också i mitten av januari - lite som 1995 en av dagarna . Bilden från baksidan av huset.

 

En ny krydda i livet är när jag ibland får passar världens finaste unge i barnbarnet Sigge när mamma behöver göra något och Lena jobbar.

 

Var tvungen att sälja min mest älskade röda Audin, eftersom den drack mer och mer olja, 1 liter på 100 mil till slut. Ville verkligen inte sälja och lura någon privatperson. Då kanske dom kommit och hälsa på mig efter försäljningen. Trodde jag skulle få 50-60 000kr för den men KöperDinBil gav mig 82 000 för dom fattade ju inte att motorn var på väg att krascha.

 

Bestämde mig att bli en riktig miljövän (;  Fungerar utmärkt att åka kollektivt. Sällan behöver man vänta mer än 3-4 minuter. Helt överraskande bra system. Behöver knappt bil faktiskt. Varit utan 1 månad nu utan att egentligen sakna det! 

Har nu åkt spårvagn i 2 månader. Trodde det skulle vara stressande men visar sig vara precis tvärt om. Där ser man - man vet inte förrän man provat.

 

I dag 10 mån gammal 30mars tog Sigge sina första riktigt stapplande steg och han var så stolt.

 

Efter ett tag har jag insett nackdelarna med att inte ha bil - inte minst när det ösregnar när man har 6-700 meter att gå till bussen. Och helgerna när man skall till Skatås och köpte en gammal ”skrotbil” för 15 000kr i väntan på att hitta en ny finare bil i partifärgen. Jag vill inte påverkas inte av reklam och kommersialism men gör det oundvikligen ändå. Fan också – jag behöver väl ingen djävla fin bil.

 

Idag såg jag en äldres kvinna ramla ner stendöd på ICA Toppen... Den första gången jag såg en död människa live.

 

Lena har ledsnat på mig och mitt alltför stora engagemang i jobbet/träningsgruppen och vill flytta till egen lägenhet. Det har nog varit på gång länge. Hade hoppats på att vi kunde bo ihop och ha lite av var sitt liv men det funkade inte! Jag kan nog förstå henne! Har löst ut henne från radhuset genom 50% av vinsten på radhuset så hon hade till kontantinsats till ny lägenhet i Bohus.

Fick problem när vi ville låna pengar till hennes lägenhet. Banken kräver att vi använder (deras) juridisk hjälp för bodelning annars inget lån. Dom tyckte också att vi borde skilja oss på "riktigt". Och säger dom att vi måste blir det tvärt om. Tom känner inte mig;)  Men det löste sig till slut utan deras ”krav”….

 

Var utomlands 2 ggr i ”denna” majveckan - först i Danmark o kollade 10 000m Nordiska mästerskapen där Joel sprang o bröt efter 7,5km i halvstormen. 3 dagar senare Minibuss till Hamar i Norge med 7 ungdomar som bl.a. försökte kvala till UVM på 3000m. En kille var mindre än en sekund ifrån;(

 

Har en liten downperiod psykiskt igen! Varför? När det mesta går på räls! Intervjuad av både TV i dokumentär om Khaddi och radio om vår träningsgrupp/integrationsprojekt.

 

Det är en riktig fröjd varje gång jag får tillfälle att passa Sigge. Han är alltid så härligt glad utan när han är trött och/eller hungrig. Men lite sömn eller mat så är han lika glad igen…

 

Den 22 maj sprang (MiniVarvet 300m) Sigge sitt första Göteborgsvarv ännu ej fyllda 1 år. Vad månde bliva!

Besökte Daniel och Lina i samband med Tävling i Stockholm. Jättetrevligt men hur kan man leva utan TV?

 

Var i London när Suldan kvalade till JVM på tävlingen British Milers Club på 14.10.12 på 5000m. Vill påstå att killen är den största talang någonsin i Sverige. T.o.m. större än lillebror Chrille.

 

Nu är jag definitivt i en stor svacka psykiskt igen. Eller så är det början till senildemens på riktigt den här gången... Helt förvirrad - glömmer verkligen allt - snurrar i huvudet - vågar nästan inte prata med folk för jag säger fel hela tiden. Fel namn - fel dag - fel tid - fel plats. Tänker negativt om allting. Tycker inte jag får gjort någonting. Allt är mitt fel och min okunnighet! Tänker en sak och något annat kommer ut ur munnen. Riktigt skrämmande är det.

 

Reser till EM i Amsterdam med 30 sponsorer tränare och styrelse för vår årliga klubbresa. Och lilla klubben Utby hade 3 aktiva med och nu också 3 kvalade till Olympiska spelen. Lovisa Lindh tog brons på 800 och i bara farten slår Svenskt rekord på 1000m (2.36.05) Och 100 000kr i prispengar. Inte illa.

 

Inget dåligt gäng!!   Från vänster Joel Zachrisson 5-faldig Svensk Juniormästare 2015. Fredrik Johansson Svensk o Nordisk mästare på maraton 2015, Suldan Hassan Junior-VM deltagare, Charlotta Fougberg, OS deltagare 3000m Hinder, Khaddi Sagnia, OS deltagare längdhopp, Lovisa Lindh Bronsmedaljörare EM 800m och OS deltagare.

 

Sedan blev det resa igen till Junior-VM i Polen med "min" fantastiske, ödmjuke supertalang och vän Suldan Hassan som sprang 5000m.

Notabelt från Polen - billig med allt. Taxi till stan ca 4-5 km 26kr, entrecote plus 2 stora öl 150kr. Alla ungdomar kunde bra engelska (börjar läsa redans 1a klass) däremot kan inte äldre o medelålders ett ord.

Nu förstår jag varför många Polacker åker och jobbar i Sverige för en för oss en urusel lön. Det blir ändå minst de dubbla gämför med hemma i Polen.

 

Det är inte helt fel att känna sig rik när man är utomlands som i Polen. Man behöver aldrig fundera på oroa sig för vad saker och ting kostar och om pengarna skall räcka. Befriande lite amerikanska matställen, vilket betyder att folket inte är i närheten så feta som i Sverige, Norge, USA och andra länder som anammat den amerikanska skräpmatskulturen.

 

Hamnade på lyxhotell en dag av någon anledning. På morgon vid frukosten kommer f.d världsrekordhållaren och numera högsta hönset i Internationella Friidrottsförbundet Sebastian Coe fram till mitt bord på frukosten och hälsar , skakar hand och hälsar mig välkommen. Antingen förväxlad han mig med någon annan eller så är han så vänlig att han hälsar på mig eftersom han inte känner mig.

 

Och nu vet jag att jag inte är riktigt senil. Efter några dagar i Polen och genom att träffa nya människor och nya miljöer mår jag så jävla bra. Mina bestående tankar hemma i Sverige om att jag börjar bli senil är som bortblåsta!! Vilken jävla tur att jag beslutade att åka hit........
I dessa idrottskretsar är jag uppskattad och respekterad.

 

Här i Polen är människorna som i stora delen av övrig världen Surprice dvs. kvinnorna verkar vara väldigt måna om sitt utseende och gubbarna ser ut som skit. Dom är också väldigt servicemannen i alla fall kvinnorna. Kvinnorna var måna om utseende klädmässigt men inte lika likriktat dom i Sverige utan snyggt men väldigt individuellt.  Människorna verkar väldigt stolta och går rakryggade. Inte många feta människor eftersom dom inte har anammat den amerikanske skitmaten förmodar jag. Visst är Polacker ovanligt nationalistiska men det märker man inte av i det vanliga livet som turist! Människor som människor var helst i världen man kommer! Ingen går mot rött ljus!! Lydigt folk..

Suldan 5 sek från personligt rekord och 14e placering i världen och 4a Europa utan att få till det riktigt bra.

 

Yngsta dottern Sandra har efter några år som arbetare på 7Eleven via egen företagare som ”fransarpåsättare” i ett par år och nu till slut fått sitt drömjobb som försäljare på ett skoföretag. Där skall hon enligt egen utsago jobba ett tag och försöka jobba sig uppåt i butiken. Bra tänkt.

 

Min älskade son Daniel är äntligen klar kiropraktor efter ett tufft jobb i snart ett år för att i sin praktik hitta 150 personer att behandla innan han fick sitt åtråvärda diplom. En mardröm när han hade som allra första patient och svimmade under behandlingen pga. av influensa visade de sig. Men han är en fighter och är snart igång igen och har blomstrande praktik om några år.

 

Man kan inte annat än beundra äldsta dottern Jenny också, med sin frisörsalong. Förra året satsade hon ju på att bygga ut salongen för 250000kr och blev ”blåst” av byggfirman på ytterligare ett par hundra tusen. Men nu har hon fått med sig en kompanjon i företaget och dom har en jättefin blomstrande salong med nytt namn INDIVID och 5 frisörer som hyr stolar hos dom.

 

Man blir både rörd och stolt när det går bra för ens barn.

 

Måste ju också nämna lite om hur jag upplever den tråkiga hemska verkligenheten i Sverige och världen.

 

Det har verkligen inte blivit den katastrof i Sverige som främst SD, Moderaterna och deras ensidiga press, radio och TV basunerade ut förra hösten. Sverige går bl.a. ekonomiskt bättre än på länge. Arbetslösheten går ner. Visst finns det temporära problem men vad hände med det enormt STORA problemet dom skrämde upp svenska folket med?

 

Det är inte heller mer våld och skjutningar i Sverige idag jämfört med för 20 år sedan, vilket man får en uppfattning när man öppnar vilken jävla tidning som helst. Mer skrämselpropagande! Dock inte min morgontidning ETC. Skillnaden är till största delen att media så ini helvete fokuserar ensidigt på detta och allt annat skit för det är det ”vi” vill läsa om = köper tidningarna för. Och lika mycket mördade, våldtäkter, incest, bilolyckor, skadegörelse etc., etc. för 20-30 år sedan men det skrevs om andra saker då.

 

Förresten så lyssnade jag på ETCs grundare och chefredaktör Johan Ehrenborg när han kom till Göteborg på sin Sverigeturné. Riktigt intressant och humoristisk man som verkligen försöker göra förändring med sina många projekt som, solenergi, ETC-el, etc., etc. Han tror att stora förändringar måste komma nerifrån genom vanligt folk - inte uppifrån politiker och direktörer. Man kan bara hålla med. Och därför är det så svårt med förändringar. Eftersom den ekonomiska kommersiella makten styr till alltför stor del och vi idioter till människor suger kritiklöst bara i oss skiten i konsumtionssamhället.


Är sååå ledsen och förtvivlad över hur de stackars människor som kommer från fattigdom och krig och elände behandlas i samhället av alltför många. Varför kan man inte inse att ALLA människor är lika mycket värda oavsett var man råkar föddas någonstans? Ingen människa har egentligen ens frågat efter att bli födda över huvud taget och vi ”svenskar” har bara haft en jävla tur att födas just här! Hur svårt kan det vara?

 

Och nu säger experterna att vi behöver 60 000 invandrare de närmaste 4 åren för att klara alla nya jobb. Så vad är problemet?

 

Helgen efter på Junior-SM gjorde träningsgruppen riktigt dundersuccé och resultaten innebar att 5 st. fick dra på sig landslagsdräkter i olika åldersklasser.

 

Hann med en kort tripp till Island med vännen David Wendel. Vi gjorde Island på en dag Golden Cirkel och hann se bl.a. vattenfall, kontinentalplattorna, geislar och lite annat. Sedan kollade vi på NM 19 åringar där Suldan för en gång skulle gjorde ett riktigt dåligt lopp. Fick en ny rumskompis sista 2 nätterna i fotografen Hasse Sjögren som var en riktig trevlig bekantskap.

 

Fick en inneboende i radhuset i augusti via Lenas syster från skåne. Elias visade sig vara en helt otroligt trevlig kille som skall studera i Göteborg i ett år på någon slags teater textil linje. En fantastisk stark kille som gillar att klä ut sig till kvinna!

 

Blir uttagen som ledare för medel och långdistanslöparna i Ungdomsfinnkampen, troligtvis pga. att 3 av mina aktiva blivit uttagna till landskampen.  Så det blir en 7e resa utomland hittills i år nu till Finland .

 

En månad senare i Terräng-SM hade jag min största framgång som tränare genom tiderna! 13 st. medaljörer från Utby IK varav 11 var från min grupp!
Och Utby IK bästa klubb i hela Sverige!

 

 

De unga killarna (Hampus Börjesson, Joel Zachrisson, Suldan Hassan) som mycket överraskande tog LAGbrons i seniorklassen, bara ynka 9 sekunder från guldet (Suldan tog Silver individuellt också)

 

En bra dag i november när en av mina aktiva från Irak fick (dock bara tillfälligt) uppehållstillstånd i 3 år. Har några till från Somaliern och Irak som väntar på besked!

 

Avslutar året "som vanligt" utomlands. Först 2 veckor med de " yngre" i gruppen i Santa Pola Spanien i ca 2 veckor från den 18 dec. och sedan direkt till Sydafrika och hälsar på Eliten fram till den 11 januari.

 

Förlåt alla där hemma, men tycker det är så skönt att åka iväg över det hysteriska Jul och Nyårsfirandet.

 

 

 

Lästa Böcker under året…

 

-Kapitalet av Karl Marx äntligen fick jag tummen ur och läsa denna skitjobbiga 900 sidiga bok. Första 50 sidorna riktigt bra - resten vetenskaplig utredning knappt läsbar och ögnade bara igenom det mesta. Reflektion är att om en del arbetare har det tufft i västvärlden idag är det ingenting mot arbetarna på 1800-talet i England med barnarbete och 12 timmar arbetsdag. Ungefär som det i dag är i de värsta låglöneländer som typ Kina Indien och många andra länder.

 

- Vinnarskalle  av Olof Röhlander– en bra bok som ger mig att jag är på rätt väg.

- Björn Ferry -  Ferrytales - härlig bok helt i min stil. Läs den.

- Från snack till verkstad - om Antirasism

- Vän av ordningen - om hur en högerradikal via nätet sprider sitt hat mot  mångkulturen men vänder helt efter en resa till Thailand.

-De förklädda flickorna i Kabul - om hur vidrigt det är att vara kvinna i Afghanistan. Mycket läsvärd

-   Enhörningen Jonas Karlsson friidrottsmediaprofilen – Läsvärd och realistisk i fråga om doping och mutor inom idrotten.

7-kamp av Karolina Klüft  - Inte vad man väntat sig men en otrolig klok empatisk kvinna. Läs den.

 

Förresten – höll på att glömma det viktigaste ;)

GOD JUL

och

GOTT NYTT ÅR.

SnurreCurre

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0