Den fantastiska "verkligheten".

Sålde min bil och bävade inför att behöva åka kollektivt! Kom ihåg hur det var för 40 år sedan när jag senast åkte kollektivt i någon större omfattning. Då gick bussarna med ca 30 min mellanrum och missade man en fick man vänta i evigheter. 

 

Döm om min förvåning när jag nu åkt buss/spårvagn i 3 veckor hur jävla bra kollektivsystemet fungerar! Visst det tar lite längre tid än att köra bil - men under tiden man åker kan man läsa, kolla Facebook, fundera och skriva inlägg som detta, etc. För mig har det också varit avstressande jämfört med att köra bil och dessutom mycket billigare! Tror jag aldrig fått vänta mer än 3-4 min innan min buss/spårvagn kommer! 
Ytterligare ett bevis på vilken sned bild pressen ger oss om verkligheten där det låter som ingenting fungerar i kollektivtrafiken! 

 


Sålde min bil och bävade inför att behöva åka kollektivt! Kom ihåg hur det var för 40 år sedan när jag senast åkte kollektivt i någon större omfattning. Då gick bussarna med ca 30 min mellanrum och missade man en fick man vänta i evigheter. 
Döm om min förvåning när jag nu åkt buss/spårvagn i 3 veckor hur jävla bra kollektivsystemet fungerar! Visst det tar lite längre tid än att köra bil - men under tiden man åker kan man läsa, kolla Facebook, fundera och skriva inlägg som detta, etc. För mig har det också varit avstressande jämfört med att köra bil och dessutom mycket billigare! Tror jag aldrig fått vänta mer än 3-4 min innan min buss/spårvagn kommer! 
Ytterligare ett bevis på vilken sned bild pressen ger oss om verkligheten där det låter som ingenting fungerar i kollektivtrafiken! 

 

Samma falska verklighet ger media om tex.att det är livsfarligt att gå utanför dörren för då blir man med STOR sannolikhet nedslagen, rånad och/eller t.o.m. våldtagen och inte osannolikt av en flykting som ju begår mindre än 1 % av brotten i Sverige. Känner till äldre som absolut inte vågar ut när det är mörkt. Själva har dom inte råkat illa ut men man läser ju tidningarna där verkligheten beskrivs! 


Samma inom sjukvården! Så fort en stackare olyckligtvis blivit felbehandlad blir det stora rubriker i press-radio-TV. Visst kan det ta lite tid att få träffa en läkare och bli opererad vid behov. Men alla vi kan väl inte begära att få omedelbar vård direkt. Och att unvika minsta lilla fel är ganska omöjligt.


Likadant beskrivning i pressen om äldrevården.

 
Sverige är ett fantastiskt land att bo! Kanske inte lika bra och jämlikt som på folkhemmets tid på på 1960-90-talets tid då Sverige tillhörde världens 3 rikaste länder per capita men ändå fantastiskt bra. 


Varför leta då media upp enstaka fel och brister inom respektive områden och ge en falsk verklighetsbild? Uppenbarligen är det tydligen det som säljer lösnummer. Men vem gynnar det och är det VERKLIGEN det vi vill läsa om som tidningsredaktionerna hävdar? 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0