Nu testas mina ideal

Jag har sedan länge sagt att jag aldrig skall gå på en kyrklig begravning igen i mitt liv.  Bl.a. för att markera att jag är ateist och emot all form av religion och som protest aldrig tänker gå in i en kyrka igen. Det är ju faktiskt, enligt mitt sätt att se det, religionen som är en stor anledning till att världen ser så ini helvete hemsk ut i dag och har gjort genom stora delar av historien

 

Alla som dör är helt plötsligt världens bästa människor. Visst är det bra att kunna försonas men lite sent när vederbörande är död. Tyvärr är jag inte som en av mina absolut största idoler Nelson Mandela, som verkar kunna försonas med allt och alla.

 

Saken är den att nu har min far Arne dött och skall begravas. Då måste jag väl gå på hans begravning! Nej varför måste jag det? Det finns idag så många måsten som jag tycker är dags att bryta. Många andra tycker nog att man måste följa gamla traditioner, men inte jag. Jag älskar att gå emot traditioner speciellt de i mina ögon felaktiga dåliga ofta traditioner med religiös bakgrund.

 

Saken är ju också den att jag och min far bröt kontakten med varandra för 7-8  år sedan, när han bytte sin kommunistiska grundsyn att alla människor är lika värda till att börja tycka att Sverigedemokraterna hade den bästa lösningen för Sverige därför att utlänningar och invandrare förstörde vår ariska ras. Han började därför röstat på SD och bl.a. tycka att homosexualitet är en sjukdom och jag var en svag människa som inte förstod att invandringen förstörde Sverige. Vad tog hans empati vägen med dom som har det svårt i välden? Kanske var han sjuk redan då..

 

Tyvärr fick han alzheimer för 3-4 år sedan och det sista året sa han inte ett ord, pratglad och diskussionsglad som han varit i hela sitt liv. Jag hälsade på honom för några månader sedan på hemmet och det var ingen rolig syn. Vet inte om han kände igen mig, i alla fall fanns inget som tydde på det. Det var det riktigt tragiskt att se. Men egentligen är ju döden en helt naturlig del av livet och i min värld konstigt att många ”sörjer ihjäl” sig när sin 95-åriga mamma dör.

 
Jag kommer inte att gå på Arnes begravning om det sker i en kyrka. Sker det utanför kyrkan kanske jag skall jag fundera på det. Vad min familj, släkt och ”vänner” tycker om det står för dom själva. Jag är för många en kontroversiell underlig människa. Men jag bryr mig verkligen inte! Jag står stark i min övertygelse om att jag gör rätt inte bara för mig utan för ett bättre samhälle framöver. Om 50 år tror och hoppas jag att inte det är något underligt att man inte går på begravningar. Precis vad som har hänt med t.ex. homosexualitet. Däremot har jag alltid haft som mål att försöka besöka och hjälpa de människor, som jag uppskattar och uppskattar mig som medmänniska, i slutet av livet.
 

Naturligtvis finns det som vanligt mycket starka kommersiella krafter som vill bevara även begravningar i vårt samhälle. Det är ju inte direkt gratis att bli nergrävd i marken. En genomsnittlig begravning går enligt Fonus på runt 25.000kr. Det är ju först och främst kyrkan som kämpar för sin överlevnad i samhället som vill ha begravningar och begravningsbyråer vill också tjäna pengar. Likaså blomsterhandlare, tidningar med svindyra begravningsannonser, etc.

 

Tror och hoppas att en mer och mer upplyst värld förstår att bibeln och Koranen är 2000 år gamla böcker som är skrivna av gamla gubbar som vill styra kvinnorna och samhället i en viss riktning. Och i förlängningen fattar att religiösa traditioner är lögner och påhittade gamla historier. Det sker ju också i stor del i vårt sekulariserade Sverige. Men det är verkligen dags att gå ett stag till också bryta dessa urgamla ofta religiösa traditioner. Jag försöker verkligen föregå med gott exempel. 


Kommentarer
Postat av: Roland Ladestam

Vet ej curre om så många kommer att kommentera din djupa och ärliga bloggtext. Tycka vad man vill men vi har tillräckligt med hycklare i vårt samhälle, så lite rakryggade åsikter skadar inte. Tyvärr är inte helt ovanligt att vänsterfolk plötsligt ramlar över skagglarna. Tack curre

Svar: Jag vet. Så ser vårt kommersialicerade och indoktinerade samhälle ut!
currestankar.blogg.se/curre

2015-08-30 @ 22:27:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0