Information o skryt om mig.

Jag hade turen att födas i Sverige och någorlunda frisk med normalintelligens. I alla fall inga större handikapp mer än en liten tendens till dyslexi och numera vuxen ADHD enligt min fru.

Eftersom man inte kan välja föräldrar, intelligens, hudfärg, land, är det rena turen att jag inte istället föddes i Sydafrika i yttersta fattigdom av t.ex. två aidssmittade föräldrar. Den grundinställningen tycker jag Jimmy Åkesson och hans likasinnade också skulle ha i tankarna lite mer!

 

Jag har ett jobb som jag verkligen älskar att gå till varje dag. Har ju haft förmånen att jobba med mitt stora fritidsintresse friidrott och då främst medel och långdistanslöpning  i hela mitt liv eller de sista 35 åren i alla fall!

Har många vänner och kamrater mestadels genom idrotten. Också en del ovänner eftersom jag inte kan hålla käft om orättvisor och mygel.  Någon sa att jag inte har något filter mellan hjärnan och munnen!

 

Just nu flytet tränaruppdraget på extra bra också! Det närmaste får väl betraktas som skryt men det stämmer ändå. Aktiva som jag är involverade i just nu är:

Fredrik Johansson som skall springa maraton i EM i Zürich i sommar.
Therese Olin som vann Lidingöloppet 2013.
Joel Zachrisson sprang M22 landslaget på 5000m i helgen
Abdikadir Abdi som sprungit 14.13 på 5000m i år.
Suldan Hassan en av Sveriges absolut mest lovande 16 åringar med pers. på bl.a. 3.55,10 på 1500m.
Ett antal nya unga somalier som kommer att bli bra om dom själva vill och har tålamod.

Den stora stjärnan i Sverige just nu, Charlotta Fougbergs exceptionella framgångar har JAG också stor delaktig i. Charlotta som i år slagit Svenskt rekord, vunnit Lag-EM och tog en 4e plats i sitt allra första Diamond League. Jag tog över och tränade Charlotta i samförstånd med hennes tidigare tränare av Elisabeth Österberg. Tränade, och lyckades övertygade henne om vikten att träna mycket syreupptagningsträning (Lång relativt slö distans), henne sedan i 6 år innan min vän Johan Wettergren i all samförstånd tog över hennes träning för ca 1 år sedan.

 

Rent familjär är jag och min kära fru väldigt goda vänner för tillfället. Det har verkligen gått upp och ner genom åren. Men om man har tålamod och långsiktighet (precis som i idrotten) brukar det lösa sig så småningom. Mina 3 barn mår och har det alla väldigt bra.

 
 
Familjen med respektive!
 

Har varit ”låginkomsttagare” hela mitt liv. Men klagar inte utan bara konstaterar! Jag tjänar idag lite drygt 30 000 kr sedan jag fick extrajobbet på GFIF som Projektledare för medel och långdistanslöparna i Göteborg, för knappt 2 år sedan. Det gör att jag tycker mig har råd med allt som jag vill göra utan att behöva tänka för mycket på om jag har råd eller ej!

Tycker om att resa och har redan varit utomland under året:
Monto Gordo Portugal nyårshelgen med friidrottsungdomar i Göteborg
Etiopien i mars med min fru Lena
Barcelona på träningsläger med klubben
Danmark semester med Lena
Åland semester med Lena
Paris semester med Lena

Zürich i Schweiz i nästa vecka till EM i friidrott är kommande utomlandsresa med Utby IK
Barcelona Spanien I oktober blir det bussresa med fru Lena
Kenya/Etiopien/Sydafrika i vinter blir det, antingen med klubben och/eller frun.

 

Just nu idag befinner jag mig på Friidrotts-SM i Umeå. Vädret är fantastiskt fint som det ju varit hela sommaren. Här ser jag med spänning fram emot våra aktivas tävlingar i dagarna 3 även om våra allra bästa (Charlotta, Lovisa och Fredrik) alla ligger och tränar på hög höjd i St. Moritz inför EM om 2 veckor och missar SM! Förresten kommer jag att åka upp och hälsa på dom några dagar innan själva EM!

Åter till SM i Umeå. Mellan tävlingarna har man gott om tid att diskutera och prata med gamla friidrottsvänner från alla Sveriges hörn som tex Lasse Johnsson i MAI, Anders ”Abbe” Albertsson , Stefan Olsson, och Andreas Thornell SFIF, Albin Johansson och Tomas Larsson i Hässelby, Rafael Askros i Lidingö, Fredrik Uhrbom, Kent Claesson  i Spårvägen, Carl-Magnus Berg i Heleneholm, Anders Borgström i Göta, Leif Librant, Elisbeth Östberg i Friidrottsveteraner  för att bara nämna några……

För att inte tala om alla helt underbart fantastiska aktiva tjejer killar damer och herrar också från allamöjliga klubbar i hela Sverige! 

 

Kan man ha det bättre?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0