Varför lär man sig aldrig ??

Tycker jag försöker låta bli att dömma människor innan jag träffat dom.  Samma borde det vara med djur och andra situationer.

 

Men så är man där igen och igen, med felbedömningar och alltför snabba slutsatser.

 

När min fru Lena kom och sa att vi skulle passa min svågers hund när han cyklar runt i Sydamerika i 12 veckor, trodde jag först hon skojade. Hon vet att jag är en kattmänniska (vi har förresten 3 katter hemma) och gillar inte hundar. Katter sköter sig själva men hundar är alldeles för mycket jobb med. Man skall rasta dom flera gånger om dagen och inte minst plocka upp bajs när dom gjort sina behov. Dessutom sover ”fanskapet” alltid i svågerns säng på nätterna och sitter i knät när han jobbar.

 

Svågerns hund är dessutom helvild i hans sällskap när vi hälsat på honom. Hunden skäller så fort hon såg oss och andra människor. Hon gick inte att lämna ensam i svågerns lägenhet eftersom hon skällde och störde grannarna. Det kan ju bara gå åt helvete tänkte jag. Inte få sova på 12 veckor och jag hade tankar på att flytta ut under tiden.

 

Nu har det gått en vecka! Hunden skäller ”aldrig”. Inga större problem att ta upp skiten efter henne! Inte ens när jag går upp på natten o pinkar bryr hon sig, mer än bara tittar på mig! Hon sover i sin egen säng och är också ”kompis” med våra 3 katter. Hon har varit med mig på jobbet och låg stilla på sin stol mellan våra små rstpromenader och gav inte ifrån sig ett  ljud. Hare djävlar så fel man kan ha IGEN !! Jag är lite smått kär i "fanskapet"...

 

Tankarna går då till många invandringsfientliga människor som också har en felaktig/förhastad uppfattning om människorna. Många av dom har över huvud taget inte träffat eller pratat med en invandrare.  Eller så har dom haft otur första, och träffat en idiot och drar sedan alla över en kam.  Jag ”hatar” religion men inte hatar jag mina vänner från tex Somalien för det. Visst jag hade också förutfattade meningar om muslimer innan jag lärde känna ett antal. Nu känner jag ett ganska stort antal. Det finns idioter bland muslimer precis som det finns en djävla massa idioter till  Svenskar.

Jag skall försöka bli ännu bättre på att inte dömma innan jag drar förhastade slutsatser om människor, djur och allt annat.  


Kommentarer
Postat av: Elisabeth Östberg

HÄRLIGT skrivit Curre! Riktigt trevligt skrivit! Hälsen vovven från mig nästa gång du tar upp skiten!

Svar: Tack
currestankar.blogg.se/curre

2013-09-07 @ 09:14:54
Postat av: Berndt Hallberg

Halloj Curre!
Alltid underbart när man får anledning att ändra uppfattning till en positivare bild. Är utvecklande också. Kul skrivet dessutom.

2013-09-15 @ 23:41:01
Postat av: Berndt Hallberg

Halloj Curre!
Alltid underbart när man får anledning att ändra uppfattning till en positivare bild. Är utvecklande också. Kul skrivet dessutom.

2013-09-15 @ 23:41:31
Postat av: Berndt Hallberg

Halloj Curre!
Alltid underbart när man får anledning att ändra uppfattning till en positivare bild. Är utvecklande och lärorikt också. Kul skrivet dessutom.

2013-09-15 @ 23:43:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0