Är jag gnällig?

När jag startade denna lilla blogg för ca 1 år sedan var mitt syfte att försöka vara mer positiv än negativ. Nu stannar jag upp och funderar har det blivit så? Några har uttryckt att jag övergått i för mycket gnäll. Kanske är det så?

Gick igenom de senaste inläggen och försökte vara objektiv. Som jag ser det tycker jag nog att ca. 50 % då är positiva och följdaktligen lika många 50 % gnälliga/negativa.

Bland de positiva; Stoppa Doping; Kan någon förklara hur fiskarna kommit dit?; En bra SVT kväll; Den fantastiska naturen; Talanger; Sverige har ett bra landslag.

Negativa/gnäll;  Madonna – so what;  Säpo behöver mer pengar; Svar o förklaring till anonym; Alla dessa matprogram;  Den nya överklassen

Vissa inslag är svårt att värdera – i alla fall för mig – om dom är positiva eller negativa som tex. Bra o Dålig nationalism, Tack Patrik.

Men vad är gnäll? Det kan väl inte vara när man skriver om missförhållanden och ibland kommer med förslag om hur det skall stoppas? Eller reagerar över hur Israelerna behandlar Palestinier?

För mig är gnäll är när man gnäller över att spårvagnen är försenad, att vädret inte blev som SMHI förutspått, att man fryser, att man är blöt om fötterna, att det var tråkigt på jobbet igen, att man inte han med att sminka sig, att man tappat en nagel och inte hinner gå till nagelfixaren, att man inte hittade några passande kläder att ta på sig……….

För mig är det obegripligt att när man diskuterar viktiga världsliga händelser och orättvisor då är det i många människor betraktat som gnäll.

En annan konstighet är att om man som jag är intresserad av världsliga ting och kritiserar orättvisor då är man tråkig. För mig är det istället viktigt att reagera över amerikaniseringen och annat skit väller över landet och att så få reagerar och bara flyter med.

Är man inte intresserad av mode, musik, trender, mat,  DÅ är man tråkig enligt många andra och tycker att man inte kan se meningen och glädjen med livet. Haleluija.

Har jag blivit för gnällig?

Vad tycker ni trogna kära läsare. Ni brukar vara runt 100st som läser mina tankar när jag skickar ut o påminner om bloggens existens! Hjälp mig med era synpunkte!  Please!

Kommentarer
Postat av: Elisabeth Östberg

Att vara kritisk inställd till samhället, världen eller allmänna förhållande räknar jag knappast som gnälligt utan mer ett distanserat samhällsintresse

2012-07-27 @ 14:14:56
Postat av: Cristiana

gnällspik?
nej det tycker jag verkligen inte.
jag tycket fortfarande att det du tar upp ämnen som väcker känslor och tankar.
du tar upp saker som jag inte funderat på och då får jag mig en funderare, och det tycker jag är bra!
att gnälla är precis det du skriver, att klaga över småsaker som inte har någon betydelse.
Keep it up!

2012-07-28 @ 08:03:53
Postat av: Johannes

att ha ett kritiskt tänkande som bottnar i en verklighetsuppfattning och vars syfte är att försöka förändra kan inte vara gnäll. Om man däremot har synpunkter på saker som man inte kan påverka, då är det gnäll, typ vädret är dåligt, skolmaten är skitdålig, folk kör som idioter etc.

Jag gillar att läsa dina funderingar så fortsätt så.

2012-07-28 @ 15:32:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0