Självmordsproblemet

Varför hittar jag ofta ”tråkiga” tankar?  Skulle kanske var bättre att ha roliga historier hela tiden istället?

Denna gång blev det självmord och självmordstankar. Har ju själv varit inne i den s.k. väggen vilket var bl.a. pga. att jag ville för mycket, jobbade för mycket och hade andra problem i familjen, vilket satta sig på både psyket och även rent fysiskt med enorm trötthet.  Under detta tiden, ett år eller 2, frågade ingen om jag hade några självmordstankar. Självmordstankar hade jag aldrig, men om jag hade haft det skulle det säkert ha hjälpt om någon frågade mig.

Det som fick mina tankar igång idag var när jag hörde på God morgon söndag på TV4 när man presenterade hur satsningen från regeringen på självmordsbekämpning var i jämförelse med trafiksäkerhet. Ynka 3 miljoner satsas på självmordsbekämpning och 150 miljoner på trafiksäkerhet. Betänk då att ca 1500 människor tog sitt liv 2011 och ”bara” 400st dog i trafiken. Skandal. Lika mycket skandal att i princip småpotatis satsas på psykiatri i jämförelse med hur många miljarder som helst på sjukvård. Och det i ljuset av att psykiska problem och utbrändhet numera är väldigt vanligt och mer och mer kan betraktas som en folksjukdom i dagens stressande tuffa samhälle. Varför är det så ini helvete svårt att satsa på förebyggande åtgärder i så många avseenden bl.a. förebyggande sjukvård, hälsovård, psykvård…?  Mitt svar blir att det är så svårt rent statistisk och ekonomiskt att utvärdera förebyggande åtgärder och att det dessutom kommer att lönar sig i längden. Även om ALLA vet att det är enda vägen att någonsin få en möjlighet att riktigt lösa problemen. Ett andra stort problem är naturligtvis att marknadskrafterna är så enormt starka och har sååååååååå mycket pengar och påverkar oss att t.ex. äta massa skit, stressa oss att alltid vara vackra, köpa fina nödvändiga prylar för att vara lyckliga. Halleluja.

Slutklämmen får bli att var inte rädda att prata med människor som mår dåligt, som finns runt dig överallt. Och märker du att någon mår riktigt-riktigt dåligt våga fråga om människan har självmordstankar. Då kanske du kan rädda någons liv och världen bli ytterligare lite-lite bättre.

-------------------------------------

Kan man skämta om allt? Ja det mesta tycker jag, så kunde inte hålla mig från att ta med nedanstående bild som enligt tecknaren har med självmord att göra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0