Träffa folk på resor

 Fantastisk intressanta människor man träffar om man bara pratar med stolsgrannen på flygningarna. Hade ganska många möjligheter eftersom min resa från Spanien till Sydafrika tog över 30 timmar. Vill man åka billigt kostar det tid!

Resan började i Alicante – via Madrid – vidare till Rom – till Addis Abeba och slutdestinationen Johannesburg

 

På första flyget träffade jag Julia som var från Chicago och studerade en speciell lite större vildkatts liv i Kapstaden. Genom att sätta GPS på dom kunde man följa vad dom gjorde dag o natt, och det var inga snälla saker för att överleva! 

 

En engelsman som åkte till Kenya och för att idka segelflygning. Uppvindarna var tydligen speciellt bra för just segelflygning i kenyanska bergen. 

 

En kärring från Sydafrika som varnade mig för alla svarta, för dom stjäl allting. Inte konstigt jävla kärring, ni vita har ju stjäl stora delar av deras liv i decennier. 

 

En norsk kille som gjorde sin pilotutbildning i Sydafrika eftersom det bara kostade 1/3 del av vad det kostade i Norge! Kan var ursprungligen från Nepal och som 23 åring flyttade han till Oslo och bodde där med sin fru sedan 5 år tillbaka. Han berättade att det var svårt att få jobb som ny pilot. För alla bolag ville ha rutinerade piloter. Och det för att försäkringarna var lägre för rutinerade piloter än nyutexaminerade. Men han trodde det snart skulle bli en öppning på SAS för dom hade inte anställt nya piloter på typ 15 år och många var på väg in i pension.

 

Rena skämtet när man skulle in i Sydafrika. Kanske något hundratal före mig i kön. Fanns 10-talet mottagare bås men bara 5 av dom som användes. Och helt plötsligt går 2 på lunch (eller något) utan att ersättas på ca 30-40 min. I vissa bås satt det personer men verkade inte ha någon störrre lust och jobba/ hjälpa till? Trodde jag hade all tid i världen (3 tim) och hinna med min buss till min slutdestination Dullström. Tog mig 2 1/2 timmar att köa bara i passkontrollen! Snacka om att tålamodet prövades ordentligt och nerverna också för den delen. Inte bra! Sedan rusa och hämta bagaget och han precis med bussen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0