Religion igen..

”Äntligen” mitt favoritämne. Ni som följt mig lite kommer ju att få läsa en hel del upprepningar. Men några helt nya reflektioner finns allt med.


Hur man kan följa och leva efter tankar som skrevs av gamla gubbar i 2 urgamla skrifter som Koranen och Bibeln är för mig fullkomligt obegripligt. Skrivna för 2000 år sedan när man trodde jorden var platt och när man bara kunde lita på vad tidigare generationer kunde komma ihåg och berättade.

 

Säkerligen kom dom ihåg fel eller säkert medvetet förvanskade vad dom hört från sina hallucinationer efter att dom pratat med sin respektive Gud. Ni vet ju vad som händer om en historia går från mun till mun i en rad med 10 personer. Säkert likadant med delar av texterna i Koranen och Bibeln. 
Visste är hel del tankar och levnadsregler bra som t.ex. i Bibeln att du skall behandla alla på samma sätt som du själv vill bli behandlad och mycket annat också för den delen. I Koranen att man skall hjälpa dom som har det svårt. Fasta för att tänka på dom som inte har det lika bra. Men deras tanke verkar vara att bara hjälpa de som har samma tro och då går det snett igen! 

 

Allmänna levnadsregler kan väl inte vara svårt att ”författa” för vem som helst utan att blanda in religioner!



Nu har vi ju faktiskt vetenskap och evolutionen som varje normalbegåvad upplyst människa kan förstå och vill jag mena är pålitligare än de gamla gubbars historier! De flesta troende är ju hjärntvättade av tidigare generationer redan vid födseln, speciellt i fattiga obildade länder som ofta ligger 100 år efter oss i utvecklingen och/eller behöver ha en trygghet i att ha något att luta sig mot i denna konstiga/sjuka värld vi lever i. Och kunna skylla på att det är någon annans fel att världen ser ut som den gör. Eller att det är människans fel. Gud var bara så snäll och gav oss världen sedan sket han tydligen i vad vi gjorde med den.   

 

Naturligtvis förstår jag också att det är en frid och trygghet i att vara troende. Därför väljer nog även upplysta intelligenta människor att tro, inte sällan efter en kris i livet. Eller som ”Stena Olsson” sade vid ett föredrag jag lyssnade på när frågan ställdes om han var troende? – Efter en konstpaus på 5-10 sekunder svarade han - Ja för säkerhets skull så är jag nog det.



Sverige var ju i ungefär samma situation för 100år sedan. Dom flesta jobbade på sin egen gård hårt med jordbruk, man hade inte sällan uppemot 10 barn (precis som fattiga i andra delar av världen idag) man visste inget om vetenskap och litade på att prästerna hade sanningen vilket gav lite tröst i bedrövelsen och hopp om liv efter döden om man skötte sig. 



Träffade en inflyttad Pakistanier här i Sydafrika och vi började diskutera. Han ägde en internettaffär. Vi började prata och han sa att han frivilligt valde sin region (Muslim) när han var 23 år dvs 4 år sedan (även om hans familj också var muslimer ;). Han menade på att han inte var hjärntvättad utan valde själv! Han var inte avundsjuk på oss västerlänningar som drack sprit, ”gamblade” och annat som var synd i hans religion.  Han kände det inte heller som en börda att be 5 ggr om dagen eller fasta en gång om året. Allt detta trots att han tillhöra en minoritet muslimer i Sydafrika sa han sig vara i frid med sin tro. Och jag tror honom.

 

Blev t.o.m. inbjuden på middag till honom. Väl där visade det sig att det fanns 3 ytterligare muslimer i huset. En omvänd kines, en broder och en Iman. Det fanns 30 muslimer i Dullström och inga lediga damer så därför fick dom laga mat själva. På grund av det fanns det ingen färdiglagad mat när jag kom kl. 5.Efter 2 mäns matlagning var maten klar efter 2 timmar och 15 min. Jag tror attegentliga syfte var att försöka omvända en til till muslismen. Men där gick dom i alla avseenden trevliga herrarna bet och maten var god. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0