Tur att man blev man

Hörde ett program i radion idag om hur några kända kvinnor debatterade att kvinnodiskrimineringen och fortfarande är mycket utbrett. Det är skrämmande att man inte kommit längre i dagens Sverige. Eller som vanligt är det nog ändå en relativt lite andel av våra män som inte kan uppföra sig mänskligt mot kvinnor. Det förvånar mig inte direkt eftersom det tar lång tid att ändra på invanda mönster.

Själv var min mor hemmafru under min uppväxtiden medan far arbetade. Far bestämde väl det mesta medan mor skötte all markservice. Det gick att leva på en lön. Det är faktiskt bara 50 år sedan.

Mycket har ju hänt sedan dess. Nu har jämlikheten sakta och säkert gått åt rätt håll för kvinnorna. De flesta tycker nog att det går alldeles för långsamt inte minst kvinnorna själva.  Jag kan helt ärligt erkänna att även jag säkert har vissa fördomar om kvinnor. Tex som bilförare, men fler och fler som kör om mig är kvinnor så dom blir bättre på det också. TiiHii.

Mera objektivt har ju kvinnor fortfarande mindre betalt i genomsnitt rent generellt än män även i samma typ av jobb. Vilket naturligtvis är helt horribelt . Inte nog med att kvinnorna har menstuation en gång i månaden att ”jobba” med . Dom skall dessutom föda barn vilket, naturligtvis en fantastisk positiv upplevelse, men väldigt tufft i själva förlösningsstadiet. Kvinnorna har också en stor press på sig att alltid vara vacker med allt vad det medför i kostnader och annat. Dessutom skall dom utstå diskriminering i tillsättning av höga poster i samhället, lönemässigt, sexuellt och på många andra sätt! Inte allt rättvist och roligt.

 

Därför  är jag glad att jag är född till man.

 

Att kvinnor har en ännu mycket värre situation i många andra lände ofta med sitt religiösa ok över sig, gör ju inte saken bättre.  Allra väst verkar det vara i många djupt religiösa länder där kvinnorna är mer eller mindre slav åt deras män och har ingenting att säga till om i samhället. Möjligen får dom kanske bestämma lite grand i sitt eget hem men knappt där heller.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0