Den nya överklassen

Är en bok som jag inte rekommenderar en vanligt funtad människa att läsa. Man blir bara så djävla förbannad när man läser hur författaren Bengt Ericson beskriver delar av överklassen i Sverige. Hur de tar sig friheter, hur man myglar, hur man ser ner på vanligt folk, etc. Detta gäller inte alla rika människor naturligtvis. Tror det är stor skillnad på de som föds in i rikedomen som t.ex. Familjen Wallenberg och de som jobbat sig dit på egen hand. Jag råkar ju känna några riktigt rika snubbar som jobbat ihop sin rikedom och dom är verkligen inte stöddiga och märkvärdiga alls och dessutom givmilda och sponsrar bl.a. ”min” lilla klubb. Men råkar också känna folk som är födda in i rikedomen och dom är annorlunda funtade. Så man får inte dra alla över en kam, i detta avseende som i alla andra, men tyvärr alldeles för många ”rikingar” ser ner på dom svagaste i samhället. Visst har varje människa ett eget ansvar men tro inte att dom flesta av dessa människor älskar att vara drogmissbrukare, deprimerade, arbetslösa och/eller rent fattiga. Dessutom vill jag hävda att det i dagens tuffa samhälle räcker att vara bara lite mindre än normalbegåvad så är det MYCKET svårt att få ett jobb. Tror heller inte att dagens låga socialbidrag och tuffa arbetslöshetsregler gör att det blir lättare för dessa utsatta människor att få jobb. Vissa partier tror tydligen att ju sämre ersättning dessa utsatta människor har skall ge dom styrka och kraft att kämpa sig till ett jobb som dessutom ofta överhuvudtaget inte finns. Nej det gör det bara ännu värre för dom.

 

Jag har ofta funderat på att om jag helt plötsligt skulle råka bli riktigt rik skulle jag då förändras som person och agera annorlunda än i dag? Skulle jag bli snål och hålla i pengarna istället för som idag ”slösa bort” dom på fosterbarn i Kenya och avgifter till diverse välgörenhetsorganisationer. Skulle jag då också som många ”rika” människor som jag känner börja försvara mig med att inte skänka pengar eftersom ”det ändå inte kommer fram”. Skulle jag också då ondgöra mig att behöva se fattiga, utslagna människor på gator och torg. Eller gnälla på att tiggare borde tvingas bort från gatorna för det ser inte bra ut och stör mig. Jag tror inte det men jag kan inte vara helt säker. Jag har sett människor som förvandlats. Men oftast är jag ganska säker på att det sitter i generna redan från arv, miljö och uppfostran och då är det nog ingen större risk.

Åter till boken och några bra utdrag ur boken.

”Ingen annan svensk företagsbranch befolkas av så sällsynt snikna individer som finansindustrin. Avspeglar sig i minst sagt uppblåsta lönesättning på bankernas mäkleri- och analysavdelningar. Redan innan bonus handlar det om miljonlöner. De höga belöningarna är förvånande med tanke på att det inte rör sig om något särskilt svårt arbete. Att utföra en hjärnoperation är svårt. Att dirigera en symfoniorkester är svårt. Men att effektuera med en knapptryckning en kunds aktieköp kräver klart mindre begåvning. Som en tidigare bankdirektör beskriver det. Du söker en aktie och får upp två kurser på skärmen. Den ena köpkurs och den andra säljkursen. Du lägger dig mitt emellan och får en snittkurs sedan är det bara att trycka på knappen. Ett enklare jobb kan man leta efter.”

 


Min kommentar – Det jobbet kan kanske t.o.m. en deprimerad, arbetslös eller fattig klara för en 1/10-del av lönen. Det är ju inte heller helt okänt att apor vid flera tillfällen genom att kasta pil på aktiebolag hittat lika bra vinnare som dom bästa internationella börsmäklarna. Det är alltså ofta mer tur än skicklighet även i detta sammanhang precis som när och var och vem man blir född till. Skillnaden är att vissa personer/grupperingar i samhället har (över)talningsförmågan att hitta på egna orsaker till att t.ex. dom skall få höga bonusar! Helt ofattbart men ändå tyvärr en realitet!

Det finns sååå mycket att diskutera/kommentera i detta ämne. Förresten läs boken ändå så får ni bilda er en egen uppfattning……..

 

Trackback
RSS 2.0