Halleluija

När man har en blogg som min där jag sätter pränt på mina tankar är det ju ofrånkomligt att vissa ämnen kommer tillbaka mer frekvent än andra.

Om det enligt vetenskapen går otroliga 60 000 tankar igenom människans hjärna varje dag är det naturligtvis vissa ämnen som återkommer. Antingen av lycka, drömmar, problem, irritationsmoment, problemlösningar, sorg ….. and you name it.

Ett ämne som säkert rusar igenom min lilla hjärna många gånger om dagen är frågan om religionen. Jag kan inte fatta att så många människor kan tro på gamla historier  skrivna i bibeln och/eller koranen för några 1000 år sedan tillbaka.


 

Jag kan förstå att människor för 1000 år sedan kunde gå på historierna i bibeln och koranen med tanke på att vetenskapen kommit så långt och inte kunde förklara evolutionen på den tiden. Tex trodde man en sådan enkel sak som att jorden var platt och det fanns så mycket som inte gick att förklara på ett vettigt sätt på grund av okunskap.

Jag kan ju förstå i de områden i världen där barn undervisas i religion från det första ordet som dom får lära sig och att dom blir hjärttvättade in i ”deras” religion.

Jag kan väl också kanske till vis del förstå att många människor inte mår bra och behöver något att vända sig till i sin ensamhet eller vilsenhet. Att man då finner tröst i att ha något att hänga upp livet på i religionen.

Jag kan väl kanske också till viss del förstå att många människor inte kan finna någon mening med livet och att det därför måste finnas ett högre väsen i form av en gudomlig förklaring.

Men bara för att många vill och behöver ha tröst och en mening med livet betyder det väl inte att GUD finns, eller är jag ute o cyklar nu igen?

Men vad jag inte kan förstå i ett upplyst land som Sverige där man själv, i alla fall till ganska stor del, får tänka fritt och bilda sig en egen uppfattning ändå finns så många troende människor.

                            Richard Dawkins - Ni kanske känner igen honom från Skavland.

 

Nästan lika illa som i de muslimska länderna är det ju ”over  there” i USA faktiskt. Där i världens friaste land, halleluja,  borde ju inte religionen betyda så mycket kan man tycka. Speciellt med tanke på att i alla fall enligt boken "Illusionen om GUD" av Richard Dawkins  så var flera av USA:s tidiga presidenter öppet ateistiska. USA´s 3e president Thomas Jeffersson säger i sin självbiografi "att kristendomen är det fördjävligaste en människan någonsin belastats med” slut citat. Han beskrev också ”GUD som en varelse med en förfärande läggning – grym, hämndlysten, nyckfull och orättfärdig” och ”Herregud vilken skitstövel  Gud är”.

Det är bara att hålla med…

För ett par hundra år sedan hävdar Margaret Downey att hälften av förtroendevalda medlemmar i USAs representanthus var i grunden ateister. I dagens USA går det överhuvudtaget inte att kalla sig ateist, av någon underlig anledning, för då är du direkt helt körd som politiker. "Gamla presidenter som Thomas Jefferson, George Washington, John Adam, James Madison skulle ha vänt sig med avsky mot dagens teokrater i 2000-talets Washington” hävdar Margaret.

 

Vad har hänt sedan dess kan man fråga sig eftersom det idag är en ”dödssynd” att säga sig vara ateist och som politiker alltid avsluta alla tal med God bless you och/eller America.  

 

---------------------------------

För mig att vara ateist är att jag lever ett befriat liv. 

 

Nej nu blev det lite för långt igen. Men jag lovar eller hotar att återkomma med mer i detta viktiga ämne…. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0