Fantastiska människor

Jag har fått förmånen genom mitt jobb i IF Kville och Utby IK att lära känna många fantastiska människor. Här presenterar jag två av mina absoluta favoriter som jag blivit god vän med.

 

                                       

               

Bernt Hallberg, har jag känt i många år. Det började med att hans båda barn (Anna och John) började träna i min träningsgrupp. John slutade för några år sedan. Anna är stora damen nu och fortsätter springa långlopp. Även Berndt tränar löpning och springer en hel del motionslopp. Berndt är alltid glad och vinkar glatt under sina lopp. Trots att Berndt är styrelsemedlem i Majornas IK, ställer han alltid upp som funktionär när vi i Utby IK kallar bl.a. som Huvudfunktionär i föreningens största och viktigaste motionslopp Midnattsloppet.

Frågade honom en gång varför han alltid ställer upp?

- En självklarhet eftersom jag för det första tycker det är roligt. Dessutom är det ett sätt att engagera sig i samhället och göra lite nytta. Det känns bra.

Som idrottsledare är det underbart att höra och precis det man önskar alla funktionärer skulle tänka uppleva det när man hjälper till.

 

Berndt gillar bilar och har en stor fin BMW.   Men har börjar förbereda sig inför vägtullarna genom att börja köra moped istället. – Skitkul säger han, och bra inte minst för miljön och även den egna plånboken.

 

 

 

Matti Hiltunen har också två barn (Eveliina och Esa) som tränar och tävlar i ”min” klubben. Båda fortfarande aktiva, Esa som stavhoppare och Eveliina i kort medeldistanslöpning. Vill nog påstå att Matti är en av dom mest användbara funktionärer jag har haft under mina 30 år som idrottskonsulent och ställer alltid upp när och var det mest behövs bäst. Matti är viktig inte minst för sin oerhörda arbetskapacitet och särskilt som truckförare under Midnattsloppet från morgon till kväll 3 dagar i sträck. Enda vilan är när han tar en ”powernap” i trucken några minuter då och då.  

Mattis stora intresse är annars jakt och natur. Han åker till sitt sommarställe i Dalsland och jagar, plockar bär och svamp så fort han får en chans. För inte så länge sedan fick jag en spann med kantareller av honom vilket ändå bara var en bråkdel vad han plockat i år. För mig var det mer än jag hittat i hela mitt liv i skogarna genom alla år!

Matti bor i ett jättefint hus i Agnesberg där jag haft förmånen att testa hans bastu.

 

Båda herrarna är verkliga föredömen som människor och jag är tacksam att få vara deras vän!


Kommentarer
Postat av: lena ljung

Det är tur att det finns ideeala människor som ställer upp, utan att vilja ha ersättning. Stor eloge till dessa.

2012-10-26 @ 19:21:45
Postat av: Berndt Hallberg

Det var väldans vad man blir omskriven i positiva ordalag inte bara här utan även på Utby Ik,s hemsida.Bara att buga och slicka i sig,tackar tackar
För mig känns det både inspirerande och roligt att kunna bidra då och då i dessa sammanhang.Dessutom
känns det naturligt att bidra i synnerhet då mina barn varit/är aktiva då jag inte bara vill lämna över ansvaret till andra utan hjälpa till viss del själv också.jag ser det så här ungefär att livet består av olika faser och då får man i viss mån anpassa sig därefter men jag vill ändå framföra ärligt och tydligt att jag inte har några ambitioner att få mer inflytande eller betydande roll(er) i dessa sammanhang,det räcker gott som det är.

Svar: Du är värd varje ord. Och det var absolut ingen baktanke med att lura in dig i vår styrelse eller annat. Det har jag redan frågat dig för länge sedan och fått nej. Jag/vi är såååå tacksam för det du gör och vill inte förstöra det.
currestankar.blogg.se/curre

2012-10-27 @ 10:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0