Varför bloggar man

I det ”riktiga” livet är det viktigt att ibland stanna upp och reflektera över  hur man lever sitt liv. Ja samma eftertänksamhet kan man också ställa sig som bloggare. Är man en idiot som bara jagar uppmärksamhet som bloggare? Behöver man bara mer bekräftelse? Är det kanske helt egoistisk? Bloggar man för att försöka omvända världen? För att försöka göra samhället lite bättre? Frågorna är många och det ligger säkert lite ”sanning” i varje fråga. Naturligtvis fattar ju vilken idiot som helst (bl.a. jag själv)att det är ytterst minimalt påverkan på världens människornas vad jag skriver. Rekordantal läsare på en dag på min blogg är 161st och normalt mellan 30-40st som tittar in om det dykt upp något nytt att läsa. Detta kan jämföras med ca 6.000.000.000.000 som lever i hela världen. Om jag ville ha så många läsare som möjligt skulle jag nog skriva om mer ”intressanta och viktigare ämnen” som mode, kändisar,  men det är jag ”tyvärr” totalt ointresserad av och helt okunnig i.

Om man generaliserar så är väl den äldre generationen, och inte minst den intellektuella delen, mest skeptisk till bloggande och inte minst Facebook i allmänhet! Många tycker nog att det är totalt onödigt med alla nymodigheter precis som den tidigare generationen tyckte om våra nya prylar när jag var ung. Dom har säkert alla rätt för inget är egentligen helt nödvändigt för att leva och ännu viktigare för att leva lycklig. Det är ju trots allt inte pengar, prylar och nya moderna prylar som gör en människa lycklig. Å andra sidan är det inte roligt att vara gammalmodig och inte alls ens försöka förstå och följa med i den tekniska utveckling.

Nu är det väl så att den riktigt gamla generationer kanske tyckte färgTVn var onödig att ha när den kom för man hade ju ändå ögon att se med. Att bilar var onödiga och dyra när man kunde använda häst o vagn billigare som man alltid gjort. Dom hade säkert rätt precis som en del av dagens människor som tycker att de flesta nymodigheter som tex. mobiltelefoner, internet är helt onödiga.

Men det är väl ändå så att alla nya saker i början verkar onödiga tills det skapats ett behov och sedan gör behovet att ”ingen” kan vara utan det. Bra eller dåligt – inte vet jag. Alla nymodigheter har väl ändå både positiv och negativa betydelse precis som det mesta i livet/världen. För att ta ett exempel av dom alla - mobiltelefonen. Positivt att man kan nå varandra i princip när och var som helst till en relativt blygsam kostnad. Negativt att det kan gå för långt och om man ringer för mycket och blir upptagen av att hela tiden ringa och vara uppkopplad. Ringa för mycket kan det blir en ekonomisk belastning.  Det går naturligtvis att missbruka allt tex mobiler, internet, facebook och andra medium men dom kan också användas på ett bra sätt.

Min tanke när jag började blogga var att det skulle vara positiva artiklar jag skrev. Så blev det ”tyvärr” inte så här efter närmare 100 inlägg. Varför är det så mycket svårare att skriva positiva artiklar än att skriva kritiska ”negativa” dito?

 

Nåja – allt blir inte alltid som man tänkt sig varken i livet eller i bloggandet. Nu har jag reflekterat lite över mitt bloggande. Har det varit givande för mig som människa eller inte? Skall jag fortsätta blogga eller ej och i så fall varför?

Den som lever får se………


Kommentarer
Postat av: Elisabeth Östberg

Jag är inte säker på att du skriver för att synas och höras utan mer inifrån en slags protest att vissa delar av världen ser ut som den gör och det behovet behöver kanske inte alls bottna i att synas utan mer lindra en slags ilska att sakernas tillstånd är som de är.

2012-03-07 @ 09:28:43
Postat av: Cristiana

Jag tycker du skall fortsätta. Det är många tänkvärda saker du skriver om. Det är ett nöje att läsa det du skriver, det är berikande, ibland upprörande, ibland roligt. Skönt att bara få läsa vad någon annan skriver, få lite andra vinklingar och tankar och få och fundera på dem. Du gör en viktig insats! Keep it up :)

Cris

2012-03-08 @ 11:00:20
Postat av: cathrin-

hej. Jag brottas med samma tankar - varför bloggar jag och vad vill jag med det? Har jag något att säga? Finns det inte så många andra som kan säga det bättre? Och jag bloggar inte om "viktiga" saker heller. Intressant fråga om det har varit givande eller inte - för min del ja. Men frågan hur länge. Jag ser många avsomnade bloggar här och var, så det är kanske svårt att hålla sig levande hur länge som helst (vet inte hur länge du blogga?)

2012-03-16 @ 09:03:52
URL: http://blogg.passagen.se/cathrin-

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0