Skönhetsoperationer

Det finns olika former att skönhetsoperationer. Den formen där det görs vid skador, missbildningar och extrema fall där t.ex. en tjej som inte har tillnärmelsevis några bröst och mår riktigt dåligt av de,t är inte det jag skriver om nedan..

Men de andra skönhetsoperationerna för att helt enkelt bara vilja bli snyggare är det jag resonerar om. Är det helt och hållet de ”dumma” brudarnas korkade beslut som får skylla sig själav när dom väljer att riskera sin ekonomi, och utseende för att få större läppar, större bröst, fettsugning och/eller slätare hud. Eller är dom bara ett offer för en hänsynslös industri som bara är ute för att lura folk och tjäna pengar?

Naturligtvis är det helt sjukt att man inte kan vara nöjd med det utseende man fått med sig i födseln. Förresten vem avgör vad som är vackert eller inte. Finns det något mer subjektivt??  Vad är det för fel på oss "människor" Utseendeideal har ju faktiskt också ändrat sig genom tiden. Ett tag var det prestige och fint som kvinna att vara tjock och fet eftersom det visade att man var rik och välmående. Om några år kanske det blir modernt med smala läppar istället och då är det ju kanske synd om dom som opererat in botox i läpparna. Om operationen dessutom går åt helvete, kanske att man kan få pengarna tillbaka, men inte att få operationen ogjort.
Det är ju faktiskt inte t.ex. en bilreparation som går att reklamera.

 

Enligt uppgift görs det ca 25000 skönhetsoperationer per år och ca 100000 behandlingar med botox, fillers, laser och kemisk peeling varje år i Sverige och allt tyder på att det kommer att öka.

Jag förstår ingenting, som vanligt. Jag kan inte ens se skillnad på dom som har sitt medfödda normala utseende från de som har gjort något. Kanske om någon påtalar för mig att hon tex sprutat in botox i läpparna, men då får jag titta riktigt noga. Och då tycker jag det ser onaturligt ut och absolut inte ens snyggt i mina ögon. Jag som trodde jag kollade extra mycket och noga på brudarna och kunde se vilka som är snygga och inte. Men där hade jag fel igen som vanligt. Förresten tycker jag att 80 % av alla kvinnor har något vackert i sig.

Misslyckat fettsugning

Jag tycker nog att man skulle införa mycket hårda restriktioner för att rädda många unga tjejer från att få göra operationerna. Vet att det är svåra avvägningar var gränserna skall dras och vem som skall besluta det. Ännu svårare är ju säkert som vanligt att stoppa de som vanligt enormt starka ekonomiska krafterna som tjänar pengar på skiten  .Men det är mycket man inte förstår och inget kan göra åt i denna helt djävla sjuka värld!

Kommentarer
Postat av: Elisabeth Östberg

Mycket bar skrivit och tänkt som vanligt!!!

2012-03-18 @ 18:40:24
Postat av: Günter

Det vackra sitter inte uttanpå utan invändigt.......

2012-03-19 @ 06:31:45
Postat av: Cristiana

Som vanligt ett otroligt bra inlägg!

Såg häromdagen en som ville ha implantat i vaderna för att dem skulle se större ut. OMG säger jag bara!

Det är sjukt och det är som du skriver, det är så jädra mycket pengar det är frågan om!!!

Men en tanke som jag har funderat på; vi kvinnor matas med att vi skall se snygga ut, smala, stora bröst osv osv. Det hade behövts kanske fler killar som kunde övertyga tjejerna om att dem faktiskt gillar tjejer som dem är. Eller?

Samtidigt så skall det också erkännas att den här marknaden har börjat sprida sig till männen också som nu också är beredda att sätta kniven i sig för att leva upp till något plastideal. Kvinnornas fel?

Vem vet, hemskt är det i vilket fall som helst.

2012-03-19 @ 17:33:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0