Räntekostnader o orimliga bankinkomster

Visst har ni väl funderat på hur mycket pengar ni fått betala för räntorna på ert hus-lägenhet-radhus. Det har jag också och började räkna på det. Jag klagar inte personligen på att jag fått betala räntor på mitt radhus. Snarare tvärtom är det absolut det bästa vår familj gjort rent ekonomiskt i livet. Vi köpte ju radhuset 1987 för 725.000kr och är i dag värt drygt 2,2 miljoner och under åren har vi dessutom haft en relativt billig hyra. Värdestegring jag fått utan att göra ett djävla skit egentligen. Men när man börjar kolla hur mycket pengar våra kära banker har tjänar på mig under dessa 25 åren blir man mörkrädd. Banken har alltså fått in 2.100.000 kronor i ränta från oss under dessa 25 år. Tror vi har träffat ”min” bankman kanske 10 timmar sedan vi köpte vårt radhus. (bra timpeng. TiiHii) . Ofattbart när man summerar. Värre är det ju för dom som inte haft möjlighet att låna till ett eget boende och tvingats bo i hyresrätt hela livet och inte kunnat få chans till gratis värdeökning som jag och min fru haft turen att få.

Åter till bankerna. Vad är det som gör att bankerna kan ta ut så stora marginaler på våra räntor och med dessa/våra pengar betala helt djävla sjukt orimliga löner till höjdarna i bankerna. Dessutom behöver dom tydligen bonusar för att anstränga sig ordentligt att göra ett bra jobb och tar så stora risker. Hur svårt kan det vara? Jo lönerna behövs för att få dom bästa för jobbet. Halleluja. Men när bankerna riskerar att gå i konkurs som i början på 90-talet eller går urdåligt för några år sedan så för höjdarna ändå ut sina löner och hör o häpna även del av bonusarna. vad tog riskerna vägen?  Halleluja. Men om de nu är de bästa direktörämnen som har jobben varför gör som inget då för att förhindra bankernas förluster o problem? Jo sanning är att våra kära bankdirektörer har väldigt liten inverkan på räntor aktiekurser och alla annan ekonomisk verksamhet. Det är tyvärr nämligen andra mycket starkare internationella krafter som driver dessa ekonomiska svängningar och lilla Sverige kan bara hänga på oavsett vi vill eller ej. Visst kan bankdirektörerna göra en viss men mycket marginal skillnad. Men jag vill hävda att därför hjälper det egentligen inte med hur duktiga superhjärnor bankdirektörerna har. Vilken normalbegåvad ekonomikunnig som helst skulle kunna göra jobbet  lika bra för t.ex. löjliga låga lönen typ 100.000kr i månaden.

Nej det bankdirektörerna och deras ryggdunkare är bra på är att prata, argumentera och på det sättet manipulera oss andra människor att tro hur viktiga dom är. Hur kan man annars förklara att supermänniskor till direktörer står och försvarar sina löner på upp till 10 miljoner/år och dessutom kan motivera bonusar så att det skall låta trovärdig. Mig lurar dom i alla fall inte. Man undrar ju vad fan skall dom med alla pengarna till överhuvudtaget? Dom kan väl knappast ha det svårt att på debit o kredit att gå ihop i alla fall, som tex många av våra 380.000 arbetslösa. Samma bankdirektörer och andra priviligerade höginkomsttagare som tycker att det är ok att man jagar arbetslösa med blåslampa för att dom skall ta vilket jobb som helst till vilken lön som helst. Lyder dom arbetslösa inte skall dom naturligtvsi utförsäkras. Halleluja.

 


Kommentarer
Postat av: Dan-Eric

Känner du till JAK medlemsbank?

2012-03-28 @ 09:32:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0