Farligt att frysa ?

Tillhör du dom som "alltid" försöker ha perfekta kläder på dig beroende på vädret? Jo det försöker jag också ibland men det är väldigt svårt. Jag brukar inte tänka längre än näsan räcker utan tar på mig första bästa kläder oftast samma som i går utan att över huvud taget fundera vilket väder det är. Sån e jag. Många andra är väldigt noga med att tänka på bästa möjliga klädselk för att inte frysal.  Min omgivning blir orolig över att jag skall frysa när det råkar vara kallt ute när jag bara har en skjorta och kavaj på mig. Klädsel som jag älskar eftersom det finns massa fickor att lägga allt skit jag skall ha med mig t.ex. nycklar, kamera, tuggummi, huvudvärktabeletter, plånbok, pennor,min bibeln = årskalender etc…

Varför skriver jag då detta? Jo – jag brukar säga att det inte är farligt att frysa ibland när dom oroar sig över min hälsa. Snarare tvärt om vill jag hävda att det bara är bra att frysa och på det sätter får kroppen jobba lite extra vilket i förlängningen förbättrar immunförsvaret.  Bröderna Senorski är ”föredömen” i dessa avseenden. På våren kommer” galningarna” iklädd bara kortbyxor och en tunn T-shirt vid ca 5 grader "varmt" när dom andra kommer i full mundering med träningsoveraller och en massa andra kläder. Dom är heller väldigt sällan sjuka.

Nej var inte rädda för att frysa – det är verkligen inte farligt tvärt om är det bra för då får för kroppen en liten chans att kämpa lite grand för att hålla värmen. Det är i själva verket mycket bra att frysa ibland för att förbättra immunförsvaret speciellt för små barn, tror i alla fall jag.

Man undrar ju ibland varför barn är så känsliga för allt möjligt som förkylningar, astma, allergier? Jag tror i alla fall att det till viss del beror på att man hela tiden försöker ha perfekta kläder på sig så man inte skall frysa och/eller bli för varma och perfekta omgivning med kliniskt rena hem utan en dammtuss. Sluta med det unga mammor/pappor det är snarare bra att ta på barnen fel kläder så dom får frysa lite. Visst om man har en bacill i kroppen blir kanske barnet sjuk om man har för lite kläder på, men det dör man ju inte heller av utan. Det stärker också kroppen i förlängningen. Eller hur!

Själv låg jag som liten ute i barnvagnen på dagarna oavsett väder och vind. Ibland t.o.m i  10 grader kallt med bara näsan upp i luften. Detta inbillar jag mig har en viss betydelse för att jag ”aldrig” är sjuk. Halleluja.

Så mina vänner var inte rädda om ni eller era barn fryser lite ibland. Är övertygad om att det bra för immunförsvaret och kommer att ge en bättre möjlighet få mindre sjukdagar i framtiden som vuxna och äldre.
Logiskt eller är jag helt ute och cyklar ”som vanligt ”.


Kommentarer
Postat av: Berndt Hallberg

Det skall väl stå logiskt avslutningsvis i ditt inlägg och inget annat. I övrigt tror jag det ligger en hel del i dina påståenden.Baciller frodas ju lättare i varma förhållanden än i kalla.

Alltid roligt och uppfriskande att läsa dina inlägg Curre.

2012-03-29 @ 10:08:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0