Var rädd om er och naturen

Jag o min fru försöker promenera någon/några dag i veckan. Inte sällan innan jobbet speciellt på våren-sommaren-hösten. Varför är det  ibland sååå svårt att besluta sig om att gå ut eller inte när man vet hur härligt det är under och efter promenaden? Ja säg det. Idag tog jag till sist beslutet att gå ut trots att min fru befann sig i Skåne och inte kunde gå med. Sedan är det också viktigt att köra lite hårdare någon gång i veckan säger dom som vet. Då väljer jag att ta en cykeltur med min racercykel under de ljusare månaderna och gymcykling under vintern

Foto från dagens promenad i Hisingsparken på Hisingen.

Det är just ofta under dessa promenader och under mina cykelturer  som hjärnan kommer igång med curres tankar. Även hjärnan behöver blodgenomströmning och syre för att komma igång bättre säger ”dom” och det håller jag verkligen med om. Senast i dag kunde man läsa i GP att  forskare hävdar att konditionsträning ger extra syre till hjärnan. Träningen under unga år ger positiva effekter i hela livet hävdar dom.

Jag har varit i många länder där det finns fin natur men ofta inhängnad och förbjuden mark. Mest minns jag en löprunda under studietiden i Arizona USA på 1970-talet när det plötsligt dyker upp en Pickuptruck med en gubbe på flaket och gevär riktad mot oss och ber oss lämna hans mark.

Idag under promenaden började jag tänka på hur viktig naturen egentligen är för oss människor och hur fantastik och unik vår allemansrätt är. Var rädd om er och vår fantastiska natur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0