Krisgrupper

Återigen har det tyvärr hänt en tragisk olycka! Vad händer ? Jo krisgrupper kallas in, vilket naturligtvis är bra för människor i kris. Men varför skall alltid Kyrkan hoppa på tåget? Är det någon som frågar efter det? Har Kyrkan monopol på empati med dom som har det svår. Icke sa nicke!

Bort med Kyrkan som en självklar part här också. Kyrkan är ju inte dumare än att man tar chansen att göra reklam och publicitet  för sin verksamhet.  Naturligtvis om de människor som hamnar  i kris vill ha hjälp av kyrkan skall dom naturligtvis få det. Vi bor ju i ett någorlunda ”fritt samhälle”. Men inte skall Kyrkan komma springande när jag ev. behöver hjälp i kris. Det vill jag avgöra själv. Jag har andra som jag tror och litar på betydligt mer i dessa svåra tider.

Vi bor i ett upplyst samhälle där Kyrkan och religionen naturligtvis betyder mindre och mindre. I länder med stor analfabetism är religionen tyvärr ofta fortfarande stark. Det är ju mycket lättare att lura, styra och ”undervisa” dessa människor om Guds/Allahs existens och godhet.

Så låt inte Kyrkan ha monopol på empati och krisgrupper. Flera komuner har redan varit framsynta nog att skapa egna kristeam. Bra.


Kommentarer
Postat av: Elisabeth Östberg

Bra men jag vet inte om jag enbart håller med dig då det gäller dom fattigas okunnighet. Ligger ngt i dte men det kan också bero på att man har det så taskigt i livet att den enda ljusglimten man kan få är att tro att det kanske ändå ändå finns ett bättre liv efter det här livet. F.ö tror jag att det är betydligt roligare i heölvetet än i himlen. Intrsssantare människor hamnar där. Tänk dig ett gäng saliga och heliga och allt det där. Hellre då lite udda typer med ett "syndigt" liv

2012-02-02 @ 20:34:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0