Underligt hur trender/mode uppstår

Hur trender uppkommer är naturligtvis väldigt olika. En del  trender/mode uppkommer mer konstigt än andra.  Ta tex tatueringar som i västvärlden nästan uteslutande användes av sjömän och kriminella  fram till dess att det åter blev ett mode på 1980-talet. Varje människa har naturligtvis ett fritt val att göra vad den vill med sin kropp och jag lägger inga moraliska värderingar i just tatuering. Men är det inte konstigt att i detta avseende ”vanliga” människor tar över en trend som identifierades med brottslighet för inte så länge sedan. Patrik Sjöberg är full med tatueringar och honom gillar jag, som ni flesta vet, inte. Min egen dotter har en hel del tatueringar på kroppen och henne älskar jag lika mycket för det. Men lite konstigt är det hur en trend uppstår.

Den nya trenden att raka sitt underliv tycker jag också är lite svårförstårlig. Denna i mina ögon lite underliga trend började ju bland prostituerade och inte minst  inom porrindustrin. Att rakningstrenden stämmer ser jag som tränar på gym några gånger i veckan. För 10 år sedan såg jag i alla fall inga killar som rakat underlivet  och idag är det nog när nog "varenda en" som rakar sig i tonårsåldern. I damernas omklädningsrum är trenden minst lika stor har jag fått rapporter om. Bland pojkarna kan jag gissa att organet framträder bättre och verkar större än den är i en gömd buske. Men bland tjejerna är frågan om det inte är många tjejer som känner sig tvingade att vara rakade för sina pojkvänners skull. Sen finns det ju som vanligt kommersiella krafter som hänger på och gör det ännu svårare för speciellt unga människor att inte hänga med i modet. Annars kanske man riskerar att bli mobbad och anses vara "efter".

Men vad vet jag? Vad tycker och tror du?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0