Våldtäkt ett fruktansvärt brott

Man tror inte det är sant när man läser hur utbrett våldtäkter av kvinnor i världen är. Vad är det med oss män egentligen. Är vi djuriska varelser som någon kvinna i Feministisk initiativ sa vid något tillfälle. Ja man kan ju börja undra när man kan läsa att det i t.ex. Sydafrika, som anses vara ett av dom värsta länder i sammanhanget, genomfördes ca 500.000 våldtäkter under 2011. I en undersökning 2009 i samma land visade en stor intervju med svart, vita, stadsbor och landsbygdsmän att en 4:e del någon gång begått en våldtäkt och 10 % mer än en gång. När man på andra ställen kan läsa att män i krig för att riktigt förnedra motståndarna systematiskt våldtar kvinnorna. Tänk vad som händer kvinnan om hon dessutom bor i fel land där religionen säger att varje våldtagen kvinna får skylla sig själv och sedan behandlas som pestsmittad.  Vi män kan ju försök sätta oss in i den situationen!! När jag såg ett reportage i TV att en frånskild kvinna i Kenya var tvungen att utföra sexuella tjänster för att över huvud taget få köpa fisk av mannen i fråga. Man har svårt att tro att det är sant…..

Inte nog med att kvinnor i stora delar av världen behandlas fruktansvärt illa på många olika sätt och våldtäkt måste vara det allra värsta att bli utsatt för. Dom diskrimineras på många olika sätt, dom får stå ut med menstruation en gång i månaden, utstå att föda barn, få fysiska problem med klimakteriet i senare delen av livet. Jag är glad att jag hade ”turen” att födas som man även om jag vet att just föda barn måste vara en helt otrolig fantastisk upplevelse trots mycket smärta i själva födelseögonblicket. En fantastiskt euforisk upplevelse som jag som man aldrig kommer att få uppleva.

Samma med pedofili. Här gick man, tillsammans med många andra tränare i Göteborg, bredvid en pedofil i 10-15 år (Viljo Nousiainen) utan att misstänka någonting. Kan verka ofattbart idag. Anledningen är nog att jag och många andra knappt visste vad pedofili var och fanns. Idag vet man bättre och förstår hur många sjuka män i form av pedofiler och våldtäktsman det finns i denna på många sätt sjuka värld.


Kommentarer
Postat av: Cristiana

Ditt inlägg känns som ett hopp måste jag säga. Att en man tar upp den här diskussionen värmer om hjärtat. Hur man sedan skall arbeta aktivt med att stoppa det är en stor fråga och kanske omöjlig att lösa men man måste börja någonstans. Tack Curre <3

2012-04-22 @ 09:45:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0